Tytuł pozycji:
Environmental awareness as a factor affecting the knowledge of eco-labeling on packaging by Polish 55+ seniors
Proces starzenie się ludności, tak jak i negatywne zmiany w sferze ekologii, odczuwalne są we wszystkich rejonach świata. Jednym ze sposobów przeciwdziałania negatywnym zmianom w ekosystemie jest manifestowanie ekologicznych cech produktów poprzez deklaracje środowiskowe. Mają one na celu zakomunikowanie konsumentom, że nabywanie przez nich produktu nie wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Poprzez badania kwestionariuszowe wykazano, iż osoby starsze rozumieją jakie zagrożenia stoją przed środowiskiem naturalnym i w swoich zachowaniach przejawiają cechy proekologicznych zachowań konsumenckich. Często zachowania te podyktowane są jednak w dużej mierze względem ekonomicznym a nie czystą troską o środowisko. Osoby starsze nie wykazują się aktywizmem ekologicznym mimo iż fakt jego degradacji jest im znany i mają co do niego negatywny stosunek. Zdecydowana większość osób starszych nie rozpoznała przedstawianych im oznaczeń ekologicznych, a ci którzy deklarowali znajomość danego oznaczenia, w większości nie potrafili go dobrze zinterpretować.Wnioskiem płynący z badan jest stwierdzenie że osoby starsze chętnie wybierały by produkty o cechach proekologicznych oraz zwracały by uwagę na deklaracje środowiskowe producentów, gdyby ci lepiej komunikowali cechy te w zrozumiały sposób oraz umieszczali je bardziej widocznych miejscach.
The aging process of the population, as well as negative changes in the field of ecology are true for all regions of the world. One way to balance negative changes in the ecosystem is to manifest the ecological characteristics of products through environmental declarations. They are intended to inform the consumer that purchasing a certain product does not adversely affect the natural environment. Research done by questionnaire surveys proved that seniors do understand threats to the natural environment and exhibit pro-ecological features of consumer behaviour in their actions. The frequency of that occurring is strongly dictated by economic conditions and not by the concern for the environment itself. Older people are not subject to ecological activism despite the fact that ecosystem’s degradation is known and may affect the negative attitude towards certain products. The vast majority of people who did not recognize the ecological labels presented to them along with those declaring recognition of those labels, could not interpret it well in action. The conclusions drawn from the research shows, that older people would choose products with ecological features and pay attention to its producers’ declarations, if it they would be communicated in more understandable way as well as if they were placed more adequately.