Tytuł pozycji:
The Attitude of Theravada and Mahayana’s Canonical Texts Towards Vegetarianism
- Tytuł:
-
The Attitude of Theravada and Mahayana’s Canonical Texts Towards Vegetarianism
Stanowisko kanonicznych tekstów therawady i mahajany względem kwestii wegetarianizmu
- Autorzy:
-
Sieradzka, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
buddyzm, therawada, mahajana, wegetarianizm, Winajapitaka, Sutra Lankwatara
Buddhism, Theravada, Mahayana, vegetarianism, Vinayapitaka, Lankavatara Sutra
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Between world's biggest religions and philosophical traditions Buddhism is unique in that it advocates a position of complete nonviolence. Everyone who steps on the Dharma road should refarin from the violence even in the form of involuntary killing an annoying mosquito which circle around one's head while annoyingly singing in ears. Buddha rejected violence towards all sentient beings, including animals. Therefore the question arises if we should not eat them either? Is the vegetarianism a natural consequence of nonviolence attitude towards animals? There are two parts to this question: Buddhism's two biggest traditions have some tension between them in the regard of this aspect of one's conduct. In Theravada's texts there exists a legal precedent that indicates that meat-eating is allowaed. Vinayapitaka says that if the meat is pure in three aspects (tikotiparisuddha rule) monk can eat a meat. However, Lankavatara Sutra, one of Mahayana main sutra, directly contradicts the authenticity of previous traditon. Lankavatara Sutra firmly states that vegetarianism is a preferable diet.
Na tle największych religii i tradycji filozoficznych świata buddyzm wyróżnia się promowaniem wystrzegania się przemocy. Każdy, kto kroczy ścieżką Dharmy powinien powstrzymać się nawet od mimowolnego ruchu ręki, którym odpędza się od natrętnego komara bzyczącego nieustannie nad uchem, często skazując go tym samym na niechybną śmierć. Buddyzm rozciąga ochronę przed przemocą nie tylko na ludzi, ale także na zwierzęta. Należy zadać jednak pytanie czy wegetarianizm jest oczywistym następstwem niekrzywdzenia zwierząt. Odpowiedź na to pytanie nie jest proste, gdyż różne tradycje buddyjskie podchodzą w odmienny sposób do tematu. Tradycja therawady, powołując się na regułę tikotiparisuddhy („czystości w trzech aspektach”) zawartą w Winajapitace, zezwala na spożywanie mięsa. Natomiast tradycja mahajany kategorycznie zaprzecza przekazom zawartym we wczesnym kanonie buddyjskim. Traktując posilanie się mięsem zwierząt jako praktykę niezgodną ze ścieżką bodhisattwy, sutra Lankawatara – jedna z najważniejszych sutr mahajany – promuje wegetarianizm.