Tytuł pozycji:
The myth of the artist in the process of art and business cooperation
Business world is rapidly changing and constantly looking for innovative solutions that will allow to stand out from the competition. Traditional, one-sided forms of cooperation between art and business depending on funding culture by business organizations are being replaced by the model of partnership and the development of artistic interventions that are aimed at expanding the manager’s skills through the use of art. So far the research has focused on the effects of such collaboration on organizations, with the omission of artists. This is the result of the existing myth of a poor, deranged artist in the public consciousness. The aim of this paper is to find the sources of this archetype and examine its impact on the marginalization of artists in the process of cooperation between art and business by finding roots of such perception and analyzing new forms of such cooperation. The paper consists of three chapters focusing on the reasons for the myth of an artist, forms of cooperation between art and business, and the author’s own research verifying the theory, respectively.
Szybko zmieniający się świat biznesu wciąż szuka innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą mu na wyróżnienie się wśród konkurencji. Tradycyjne, jednostronne formy współpracy sztuki i biznesu polegające na finansowaniu kultury przez organizacje biznesowe zastępuje model partnerstwa oraz rozwój interwencji artystycznych, które mają na celu rozszerzenie kompetencji menedżerów poprzez wykorzystanie sztuki. Dotychczasowe badania skupiają się na efektach tego typu współpracy dla organizacji, z pominięciem artystów. Jest to skutek istnienia w społecznej świadomości mitu biednego, szalonego artysty. Celem niniejszej pracy jest znalezienie źródeł tego archetypu i zbadanie jego wpływu na marginalizację artystów w procesie kooperacji sztuki i biznesu poprzez znalezienie źródeł takiego postrzegania i analizę nowych form tej współpracy. Praca obejmuje trzy rozdziały, opisujące kolejno przyczyny powstania mitu artysty, formy kooperacji sztuki i biznesu oraz badania własne weryfikujące przedstawioną teorię.