Tytuł pozycji:
Etnocentryzm konsumencki w dobie globalizacji.
Praca została poświęcona zjawisku etnocentryzmu konsumenckiego w dobie globalizacji. Składa się z rozdziałów teoretycznych, poświęconych merytorycznej wiedzy związanej z tematem oraz z badań własnych. W badaniu zostało wykorzystana skala mierzenia etnocentryzmu konsumenckiego CETSCALE. Rozdziały teoretyczne poświęcone zostały wyjaśnieniu takich pojęć jak globalizacja, marketing międzynarodowy oraz etnocentryzm konsumencki. Zostały także przytoczone klasyczne teorie ekonomii oraz obecne teoretyczne podejścia takie jak ekonomia behawioralna. Celem treści teoretycznej było pokazanie istotności zjawiska jakim jest etnocentryzm konsumencki w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstw zarówno krajowych jak i zagranicznych. Badania własne, przeprowadzone na grupie wiekowej 20-25 miały na celu zbadanie korelacji między różnymi zmiennymi demograficznymi, takimi jak wiek, płeć, poziom wykształcenia czy miejsce zamieszkania a poziomem etnocentryzmu konsumenckiego, mierzonym na skali CETSCALE. W pracy została wykorzystana literatura polska oraz zagraniczna. Istotnym źródłem były także badania poświęcone etnocentryzmowi opiswane przez polskich badaczy.
This Bachelor thesis was devoted to the phenomenon of consumer ethnocentrism in the era of globalization. It consist of two theoretical chapters, which include knowledge related to the topic and one research based chapter. Research was based on CETSACLE that was created to measure consumer ethnocentrism approach. The theoretical chapters contains broaden explanation of concepts such as globalization, international marketing and consumer ethnocentrism. Classic theories of economics and current theoretical approaches such as behavioral economic have also been included. The aim of the theoretical part was to show the significance of the consumer ethnocentrism in the context of challenges that both, domestic (polish) and international enterprises are facing. The research was conducted on age group from 20 up to 25. The aim of the research was to calculate the correlation between various demographic variables, such as age, gender, level of education or place of residence. The level of consumer ethnocentrism was measured on CETSCALE. This thesis is based on both polish and international literature. Another important source was collection of research devoted to ethnocentrism created by Polish researchers.