Tytuł pozycji:
Quality and financial aspects of managing teleworkers in IT company
Human Resources Management in IT companies is exceptionally complicated due to many, interdependent factors. First part of this dissertation include definitions, types of management styles and project management techniques. Author also presented differences between remote work and on-site work as well as their advantages and disadvantages. What is more, types of remote work were discussed. Finally, styles and methods of managing teleworkers and virtual teams, were presented. Second part of this dissertation includes hypothesis, which allowed to analyse the problem. The main goal was to identify qualitative and financial aspects of managing teleworkers in IT companies. The method, that was chosen for the study is questionnaire. Study contained two surveys, that were filled by both remote workers and managers. First group was consisted of teleworkers, who are employees in one of the biggest IT corporation in the world, with headquarters in Cracow. Second group involved managers of remote workers from various IT companies with various experience and expertise.
Zarządzanie zasobami ludzki w przedsiębiorstwach IT to bardzo złożona struktura składająca się z wielu czynników bezpośrednio od siebie zależnych. W części teoretycznej pracy zostały omówione definicje, rodzaje podejść, style zarządzania oraz sposoby zarządzania zespołem projektowym. Zaprezentowano również różnice pomiędzy pracą zdalną oraz stacjonarną wraz z ich wadami i zaletami, oraz omówiono kluczowe formy telepracy. Ponadto, przedstawiono style i metody zarządzania telepracownikami oraz przybliżono podejście do zarządzania wirtualnym zespołem w przedsiębiorstwach IT. W części empirycznej postawiono hipotezy badawcze w celu dokonania szczegółowej analizy problematyki pracy. Głównym celem pracy była identyfikacji jakościowych i finansowych aspektów zarządzania pracownikiem zdalnym w przedsiębiorstwie IT. Zastosowaną metodą badawczą była ankieta, a jako narzędzie badawcze posłużyły dwa kwestionariusze. Respondentami pierwszego z nich byli pracownicy zdalni, jednej z największych korporacji IT na świecie z siedzibą w Krakowie. Badanymi w drugiej ankiecie byli pochodzący z różnych firm - menadżerowie IT polskich zespołów z zdalnych z różnym stażem i doświadczeniem.