Tytuł pozycji:
Lobbing jako element strategii przedsiębiorstw lokalnych, międzynarodowych i globalnych
This paper deals with the use of the lobbying by local, international and global enterprises, and the reasons for incorporating it into their market strategies. The paper discusses the characteristics of today's markets, as well as the behavior of mentioned groups of companies operating on them. In particular, the possibilities and restrictions for the above-mentioned groups of business entities in the effective use of non-organizational element that could affect their flexibility, which is lobbying, were analyzed. In of addition to theoretical considerations, an important part of the work is study of ways lobbying activities are carried out by specific companies from developed countries from the markets of the United States and the European Union.
Niniejsza praca porusza temat wykorzystania instrumentu lobbingu przez przedsiębiorstwa lokalne, międzynarodowe i globalne oraz przyczyn inkorporowania go do ich strategii działania na rynkach. W pracy znajdują się rozważania nad charakterystyką dzisiejszych rynków, jak również zachowaniem poszczególnych grup przedsiębiorstw na nich działających. W szczególności analizie poddane zostały możliwości i ograniczenia dla wyżej wymienionych grup podmiotów gospodarczych w efektywnym wykorzystywaniu pozaorganizacyjnego elementu mogącego wpłynąć na elastyczność przedsiębiorstwa, którym jest lobbing. Poza teoretycznymi rozważaniami, istotną częścią pracy jest badanie sposobów prowadzenia działań lobbystycznych przez konkretne przedsiębiorstwa z krajów rozwiniętych z rynków Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.