Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Produkowanie Cool: Powstanie nowych supermocarstw kulturowych w Azji Wschodniej

Tytuł:
Produkowanie Cool: Powstanie nowych supermocarstw kulturowych w Azji Wschodniej
The Manufacturing of Cool: The Rise of New Cultural Superpowers in East Asia.
Autorzy:
Lee, Jaeil
Słowa kluczowe:
Cool, manufacturing of cool, government intervention, nation branding, national identities, East Asian cool, Japanese cool, Cool Japan, Korean cool, Korean Wave, Hallyu, new cultural superpowers, shifts of cool
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Over the past few decades, one of the cultural phenomena that has been most prominently observed in the global landscape may be the rise of new cultural superpowers in East Asia with the notable cases of Cool Japan and Korean Wave. What has been particularly salient in these cases is a growing correlation between the concept of “cool” and nation-state identities. This new development has revealed significant multi-dimensional implications in today’s global cultural landscape. Nation-states are increasingly turning into an aggregate of images that are generated, circulated, and consumed, establishing themselves as a collective brand in highly capitalist terms, and, simultaneously, such development are now requiring the nation-state entities to take more substantial roles in increasing their brand competitiveness in the global market—thus the manufacturing of cool. Meanwhile, the cases can also be read in the context of the decline of Western cultural hegemony. As the concept of cool becomes attached to other different nation-states, the cultural dominance virtually monopolized by the early Western civilizations in terms of desirability, adorability, and fashionability now appears to be destined to be shared with—if not shifted to—others. In this context, the East Asian states—particularly Japan and South Korea, yet with other emerging states—have already begun to take recognizable roles in such changes.

W ciągu ostatnich kilku dekad jednym z ciekawszych zjawisk kulturowych, które zaobserwowano w globalnym krajobrazie, jest wzrost nowych supermocarstw kulturowych w Azji Wschodniej ze szczególnie ciekawymi przypadkami Cool Japan i Korean Wave. Szczególnie istotna w tych przypadkach jest rosnąca korelacja między pojęciem „cool” a tożsamością państwa narodowego. Ujawniła znaczące wielowymiarowe implikacje dla dzisiejszego globalnego krajobrazu kulturowego. Państwa narodowe coraz częściej przekształcają się w agregację obrazów, które są generowane, rozpowszechniane i konsumowane, ustanawiając się jako marka kolektywna w kategoriach wysoce kapitalistycznych, a jednocześnie taki rozwój wymaga od podmiotów państwa narodowego pełnienia bardziej znaczących ról w zwiększaniu konkurencyjności ich marki na rynku globalnym - a tym samym produkowania "cool."Tymczasem omawiane przypadki można odczytać również w kontekście upadku zachodniej hegemonii kulturowej. Ponieważ pojęcie "cool" przypisuje się do innych państw narodowych, dominacja kulturowa wcześniej praktycznie zmonopolizowana przez cywilizacje zachodnie została rozproszona - jeśli nie przeniesiona na inne kraje. W tym kontekście państwa Azji Wschodniej - zwłaszcza Japonia i Korea Południowa, a także inne państwa wschodzące - już zaczęły odgrywać rozpoznawalną rolę w tych zmianach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies