Tytuł pozycji:
Tako rzecze Zaratustra razy dwa, czyli związki twórczości Ryszarda Straussa z filozofią Fryderyka Nietzschego na przykładzie poematu symfonicznego "Tako rzecze Zaratustra"
- Tytuł:
-
Tako rzecze Zaratustra razy dwa, czyli związki twórczości Ryszarda Straussa z filozofią Fryderyka Nietzschego na przykładzie poematu symfonicznego "Tako rzecze Zaratustra"
Thus spoke Zarathustra twice or the connections between the works of Richard Strauss and the philosophy of Friedrich Nietzsche on the example of the poem "Thus spoke Zarathustra"
- Autorzy:
-
Krejca, Anna
- Słowa kluczowe:
-
Also sprach Zarathustra, Thus spoke Zarathustra, Richard Strauss, Friedrich Nietzsche, symphonic poem, modernism, musical analysis, philosophy
Tako rzecze Zaratustra, Ryszard Strauss, Fryderyk Nietzsche, poemat symfoniczny, modernizm, analiza muzyczna, filozofia
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy było ukazanie związków w twórczości kompozytora Ryszarda Straussa z filozofią Fryderyka Nietzschego, co zostało przedstawione na przykładzie poematu symfonicznego „Tako rzecze Zaratustra”. Prześledzone zostały pokrótce życiorysy dwóch centralnych postaci pracy, z naciskiem na proces poznawania dzieł Nietzschego przez Straussa oraz poglądy Nietzschego na muzykę. Przybliżona została treść traktatu Nietzschego, a także zawarta została własna analiza muzyczna poematu Straussa. W przedstawionym kontekście utwór Ryszarda Straussa oraz stanowiący jego podstawę poemat uzupełniają się wzajemnie i wskazują przemiany myślenia o świecie i sztuce, jakie dokonały się w Niemczech u progu modernizmu.
The subject of this essay was to show the connections between works of Richard Strauss and the philosophy of Friedrich Nietzsche, which was presented on the example of the poem "Thus spoke Zarathustra". The biographies of two central figures were briefly examined, with emphasis on the process of Strauss learning Nietzsche's works and Nietzsche's views on music. The content of Nietzsche's treatise was presented and the musical analysis of Strauss's poem was also included. In the presented context, the work of Richard Strauss and the poem constituting it's basis complement each other and indicate changes in thinking about the world and art that took place in Germany at the threshold of modernism.