Tytuł pozycji:
The impact of musical abilities on the pronunciation of Swedish vowels
- Tytuł:
-
The impact of musical abilities on the pronunciation of Swedish vowels
Zdolności muzyczne a umiejętność imitacji długich samogłosek w języku szwedzkim
- Autorzy:
-
Skoczeń, Kinga
- Słowa kluczowe:
-
psycholingwistyka, nabywanie języka obcego, fonetyka, wymowa, samogłoska, polski, szwedzki, muzykalność, zdolności muzyczne, imitacja
psycholinguistics, L2, Second Language Acquisition, vowels, pronunciation, musical abilities, musicality, Swedish, Polish
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest zbadanie, czy osoby posiadające zdolności muzyczne są w stanie lepiej różnicować długość szwedzkich samogłosek oraz dokładniej zachowywać ich czas trwania. Na potrzeby pracy przeprowadzone zostało badanie wśród 13 studentów pierwszego roku filologii szwedzkiej polegające na odczytaniu przez respondentów zdań czytanych przez lektora, co zostało nagrane. Nagrania zostały poddane analizie w programie Praat, w celu obliczenia długości każdej z samogłosek wypowiadanych przez uczestników. Wyniki analizy nie potwierdziły istnienia bezpośredniej zależności między zdolnościami muzycznymi a poprawnym zachowywaniem długości szwedzkich samogłosek. Wśród grupy badawczej widoczne są trzy główne tendencje nadmiernego przedłużania, skracania lub zachowywanie identycznego czasu wypowiadania samogłosek co rodzimy użytkownik języka.
The aim of this study is to examine whether people with musical abilities are able to better distinct the length of Swedish vowels and more accurately preserve their duration. For the needs of the thesis, an experiment was conducted among 13 students of the Swedish language. In the experiment students were asked to listen to sentences read up by Swedish native speaker and repeat them which was recorded. The recordings were then analyzed in the Praat program in order to calculate the length of each of the vowels pronounced by the students. The results of the analysis did not confirm the existence of a direct relationship between musical abilities and the correct preservation of the length of Swedish vowels.