Tytuł pozycji:
Influence of Internet addiction on generation Y.
The topic of this paper is the influence of Internet addiction on generation Y. Due to the vastness of this issue, the author focused in particular on checking the connection between Internet abuse and disintegration and family cohesion, education and the number of friends in the virtual and real world.The work consists of two parts. The first one is a theoretical part, which brings closer the issue of Internet addiction. It shows how the Internet changes our contemporary reality, which brings benefits and consequences. The second one consists of research conducted on a group of 42 people aged between 18 and 26. The results presented in the paper were obtained by using a screening tool to study Internet dependence of Kimberly Young and two scales from Zbigniew Gasia's "Family Profile" Inventory (family cohesion and family disorganization), supplementary questions concerning the number of friends on social networks and the number of friends we have with us in the real world, education and age. Lying scales were also added from the EPQ-R questionnaire to eliminate attempts at hypocrisy among the answers (out of 50 respondents, 42 after removing the extreme results), due to the online form of participation in the survey.The research results showed that Internet abuse is not related to disintegration and family cohesion, nor does it affect the number of virtual friends only, as a result of which two research hypotheses were not confirmed. However, the hypothesis that the lower the risk of addiction is, the higher the education level, was confirmed.
Tematem niniejszej pracy jest wpływ uzależnienia od Internetu na pokolenie Y. Ze względu na rozległość owego zagadnienia, autor skupił się w szczególności na sprawdzeniu powiązania nadużywania Internetu z dezintegracja versus spójność rodziny, wykształceniem i liczbą znajomych w świecie wirtualnym a rzeczywistym.Praca składa się z dwóch części. Pierwsza to część teoretyczna, która przybliża zagadnienie uzależnienia od Internetu. Ukazuje jak Internet zmienia naszą współczesną rzeczywistość, jakie niesie za sobą korzyści i konsekwencje. Druga składa się z badań przeprowadzonych na grupie liczącej 42 osoby w przedziale wiekowym 18 – 26 lat. Wyniki zaprezentowane w pracy zostały uzyskane poprzez użycie narzędzia przesiewowego badającego uzależnienie od Internetu Kimberly Young oraz dwóch skal z Inwentarza „Profil Rodziny” Zbigniewa Gasia (spójność rodziny i dezorganizacja rodziny), pytań uzupełniających dotyczących ilości znajomych na portalach społecznościowych a ilości jaka spośród nich jest z nami w świecie rzeczywistym, wykształcenia i wieku. Dodano również skale kłamstwa z kwestionariusza EPQ-R aby wyeliminować próby zakłamania wśród odpowiedzi ( z 50 badanych po usunięciu wyników skrajnych zostało 42 osoby), ze względu na internetową formę uczestnictwa w badaniu.Wyniki badań pokazały, że nadużywanie Internetu nie jest powiązane z integracją i spójnością rodzinną jak również nie wpływa na ilość wyłącznie wirtualnych znajomych w wyniku czego nie zostały potwierdzone dwie hipotezy badawcze. Potwierdziła się jednak hipoteza mówiąca o tym, że im wyższe wykształcenie tym zagrożenie uzależnieniem jest mniejsze.