Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenie dysleksją - świadomość rodziców i badania diagnostyczne

Tytuł:
Zagrożenie dysleksją - świadomość rodziców i badania diagnostyczne
Risk of Dyslexia - the Awareness of Parents and Diagnostic Survey
Autorzy:
Hyodo-Malewska, Patrycja
Słowa kluczowe:
dyslexia, speech therapy, linguistic disorder, cognitive function impairment, preventive activities, reading disorder, early school education
Dysleksja, logopedia, specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, zaburzenia poznawcze, pedagogika, psychologia, edukacja wczesnoszkolna, edukacja szkolna
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dyslexia is a commonly known disorder, but it is frequently misunderstood or underestimated. This research presents the results of a questionnaire survey conducted among parents of preschool children, which reveals some important issues, such as: insufficient knowledge about the nature of the disorder and symptoms, skeptical and stereotypical thinking, various definitions of specific reading and writing difficulties, and the respondents' uncertainty about the diagnostic procedure and the validity of the therapy. The survey also presents statistical data on the number of children with dyslexia, dysorthography, dysgraphy, dyscalculia - based on the example of students from a particular school in Kraków. The conclusions of the study turned out to be surprising both in terms of the number of students with difficulties and the correlation between gender and dyslexia, which generally considers boys to be more often affected by the mentioned difficulties. The paper is a certain appeal on the need to educate parents about dyslexia and the necessity of preventive, diagnostic and therapeutic actions on the part of specialists.

Dysleksja jest powszechnie znanym zaburzeniem, które jednak bywa błędnie rozumiane lub bagatelizowane. Niniejsza praca przedstawia wyniki badania kwestionariuszowego przeprowadzonego wsród rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, które ujawniają pewne istotne kwestie, takie jak: niewystarczająca wiedza na temat istoty zaburzenia i objawów, sceptyczne podejście, często stereotypowe, różne ujęcia definicyjne specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, oraz niepewność ankietowanych co do procedury diagnostycznej i zasadności terapii. Przedstawione zostały również dane statystyczne dotyczące liczby dzieci z dysleksją, dysortografią, dysgrafią, dyskalkulią - na przykładzie uczniów wybranej krakowskiej szkoły. Wnioski z badań okazały się być zaskakujące zarówno w kwestii liczebności uczniów z trudnościami, jak i korelacją płci z dysleksją, która powszechnie uznaje chłopców, jako znacznie częściej dotkniętych wspomnianymi trudnościami. Praca stanowi pewnego rodzaju apel w sprawie potrzeby uświadamiania rodziców na temat dysleksji oraz konieczności działań profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych ze strony specjalistów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies