Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Functioning of siblings of people with intellectual disability

Tytuł:
Functioning of siblings of people with intellectual disability
Funkcjonowanie pełnosprawnego rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną
Autorzy:
Reczkowska, Justyna
Słowa kluczowe:
rodzeństwo, rodzina, niepełnosprawność intelektualna
siblings, family, intellectual disability
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subjects of the study for this master thesis is the functioning of non-disabled siblings of people with intellectual disability. The study consists of three main parts, namely: bibliographic, methodological and empirical, which includes the analysis of the results and the conclusions of the research. The aim is to cognize the functioning of healthy siblings, who have a brother or sister with intellectual disability, in many spheres of their lives. The main research question is how non-disabled siblings of people with intellectual disability function. Based on the main issue I identified the more detailed issues relating to such aspects of the functioning of siblings as: knowledge about the state and developmental constraints of a disabled brother or sister; relations with disabled siblings, including relations with parents and the non-family environment; the level of school achievements and school functioning; difficulties in everyday life related to having a brother or sister with disability and the consequences of raising up with intellectually disabled siblings. Using the interview questionnaire tool, I examined twenty-six people who have siblings affected by intellectual disability. As a result of the research I drew the following conclusions: in majority healthy individuals positively evaluate their knowledge about the state and developmental constraints of a brother or sister. Their relationships with disabled siblings and parents are usually quite good. Nonetheless, their relationships with the non-family environment are somewhat worse. The level of school achievements and school functioning of healthily developing siblings is quite high. People with disabled siblings do not differ much in functioning in the school community from other peers. They also emphasize the number of experienced difficulties associated with caring for a person with disability, as well as the occurrence of oftentimes difficult emotions and feelings. Life alongside disability-affected siblings is not an inconsequential situation for them as it is the source of many beneficial and unfavorable experiences.

Przedmiotem badań do niniejszej pracy magisterskiej jest funkcjonowanie pełnosprawnego rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Praca ta składa się z trzech głównych części, a mianowicie: bibliograficznej, metodologicznej oraz empirycznej, do której zalicza się analiza wyników oraz wniosków z badań własnych. Celem jest poznanie funkcjonowania sprawnego rodzeństwa posiadającego brata lub siostrę z niepełnosprawnością intelektualną w wielu sferach ich życia. Za główny problem badawczy przyjęłam pytanie, dotyczące tego, jak funkcjonuje pełnosprawne rodzeństwo osób z niepełnosprawnością intelektualną. W oparciu o problem główny wyłoniłam problemy szczegółowe odnoszące się do takich aspektów funkcjonowania rodzeństwa, jak: wiedza na temat stanu i ograniczeń rozwojowych brata lub siostry z niepełnosprawnością intelektualną; relacje z rodzeństwem z niepełnosprawnością, z rodzicami oraz z otoczeniem pozarodzinnym; poziom osiągnięć szkolnych i funkcjonowania szkolnego; trudności w życiu codziennym wobec posiadania brata lub siostry z niepełnosprawnością oraz konsekwencje wychowywania się z rodzeństwem z niepełnosprawnością intelektualną. Za pomocą narzędzia kwestionariusza wywiadu przebadałam dwadzieścia sześć osób mających rodzeństwo dotknięte niepełnosprawnością intelektualną. W wyniku przeprowadzonych badań sformułowałam następujące wnioski: pełnosprawne jednostki w większości pozytywnie oceniają posiadaną przez siebie wiedzę na temat stanu i ograniczeń rozwojowych brata lub siostry. Ich relacje z rodzeństwem z niepełnosprawnością i rodzicami zazwyczaj układają się dość dobrze. Nieco gorzej, wypadają ich relacje z otoczeniem pozarodzinnym. Poziom osiągnięć szkolnych i funkcjonowania szkolnego zdrowo rozwijającego się rodzeństwa przedstawia się dosyć wysoko. Osoby posiadające rodzeństwo z niepełnosprawnością nie różnią się zbytnio w funkcjonowaniu w społeczności szkolnej od pozostałych rówieśników. Sprawne rodzeństwo zwraca również uwagę na szereg przeżywanych trudności związanych z opieką nad osobą z niepełnosprawnością oraz występowanie niekiedy trudnych emocji i uczuć. Taka codzienność u boku rodzeństwa dotkniętego niepełnosprawnością nie stanowi dla nich sytuacji obojętnej, albowiem jest ona źródłem wielu korzystnych i niekorzystnych doświadczeń.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies