Tytuł pozycji:
Zjawisko konformizmu w edukacji
Praca nosi tytuł „Zjawisko konformizmu w edukacji” i przedstawia szeroko rozumiane zjawiskowpływu presji społecznej na decyzje i rozwój człowieka, w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Jestona podzielona na dwie części, w pierwszej została zawarta definicja zjawiska, jego przyczyny orazcharakterystyka zachowania człowieka o skłonnościach konformistycznych, a w drugiej występujeopis konformizmu z punktu widzenia edukacji, jego przyczyny, charakterystyka postawy uczniaoraz nauczyciela konformisty i nonkonformisty, a dodatkowo zostały przedstawione możliwościprzeciwdziałania konformizmowi w polskiej szkole. Celem pracy jest poszerzenie wiedzy z zakresuwpływu presji społecznej na rozwój człowieka i jego funkcjonowanie w procesie edukacji, a takżeposzerzenie wiedzy o praktycznych aspektach tego zagadnienia, czyli możliwych rozwiązaniachdydaktycznych, których wdrożenie może pozytywnie wpłynąć na sytuację całego procesudydaktycznego w polskiej szkole i wyeliminować wpływ presji społecznej na ucznia i nauczyciela.Metoda, która została wykorzystana w pracy i umożliwiła zrealizowanie jej celów to analizawtórna, obejmująca analizę dostępnej literatury i tekstów naukowych z dziedziny pedagogiki,psychologii oraz socjologii. Dzięki niej, udało się także sformułować precyzyjne wnioski zprzeprowadzonych badań, z których wynika, że konformizm ma wpływ na postawy ucznia oraznauczyciela w procesie dydaktycznym, dlatego ważne jest, aby wyeliminować to zjawisko isprawić, aby polska szkoła stała się miejscem, w którym człowiek ma możliwość na prawidłowyrozwój, bez żadnych przeszkód.
The work is entitled "The phenomenon of conformism in education" and presents the broadlyunderstood phenomenon of the impact of social pressure on human decisions and development inthe process of early school education. It is divided into two parts, the first one includes thedefinition of the phenomenon, its causes and characteristics of behavior of a man with conformityisttendencies, and the other describes the conformism from the point of view of education, its causes,characteristics of the student's attitude and the conformist and non-conformist teacher, andadditionally the possibilities to counter conformity in the Polish school. The aim of the work is tobroaden the knowledge of the impact of social pressure on human development and its functioningin the education process, as well as to broaden knowledge about practical aspects of the issue, thatis possible didactic solutions, the implementation of which may positively affect the entire didacticprocess in Polish school and eliminate influences of social pressure on the student and teacher. Themethod that was used in the work and made it possible to achieve its goals is a secondary analysis,including analysis of available literature and scientific texts in the fields of pedagogy, psychologyand sociology. Thanks to it, it was also possible to formulate precise conclusions from theconducted research, which shows that conformism affects the attitudes of the student and teacher inthe didactic process, therefore it is important to eliminate this phenomenon and make the Polishschool a place where a person has the opportunity for proper development without any obstacles.