Tytuł pozycji:
: Depiction of Africans and Africa during European colonialism and imperialism at the turn of the 20th century in Joseph Conrad’s Heart of Darkness and Chinua Achebe’s Things Fall Apart
- Tytuł:
-
: Depiction of Africans and Africa during European colonialism and imperialism at the turn of the 20th century in Joseph Conrad’s Heart of Darkness and Chinua Achebe’s Things Fall Apart
Obraz Afrykańczyków i Afryki podczas europejskiego kolonializmu i imperializmu na przełomie XIX i XX wieku w Jądrze ciemności Josepha Conrada oraz Wszystko rozpada się Chinuy Achebe
- Autorzy:
-
Markiewicz, Łukasz
- Słowa kluczowe:
-
Heart of Darkness, Things Fall Apart, colonialism, imperialism, Africans, the African environment
Jądro ciemności, Wszystko rozpada się, kolonializm, imperializm, Afrykańczycy, środowisko Afryki
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem pracy jest pokazanie jak Afrykańczycy (rozdział 1), ich środowisko (rozdział 2) oraz zmiany, które zaszły w Afryce podczas europejskiego kolonializmu i imperializmu na przełomie XIX i XX wieku (rozdział 3), zostali ukazani w książkach: Jądro ciemności Josepha Conrada oraz Wszystko rozpada się Chinuy Achebe. Praca demonstruje, że sposób, w jaki niektóre aspekty zostały przedstawione przez Conrada i Achebe, różni się w zależności od perspektywy, z której zostały napisane owe książki – perspektywy białego człowieka w Jądrze ciemności i perspektywy rodzimych Afrykańczyków w Wszystko rozpada się. Przy użyciu odpowiednich przykładów praca przedstawia słuszność krytyki kierowanej przez Achebe w “An Image of Africa: Racism in Conrad’s ‘Heart of Darkness’” w kierunku Conrada, a mianowicie sposobu w jaki Conrad przedstawił Afrykę w swojej książce, który istotnie jest rasistowski, przepełniony stereotypami oraz niezgodny z prawdą.
Focusing on the works written by Joseph Conrad and Chinua Achebe – Heart of Darkness and Things Fall Apart respectively, this dissertation gives an insight into how Africans (chapter I) and the African environment (chapter II), as well as the changes brought about by European colonialism and imperialism on the African continent at the turn of the twentieth century (chapter III) are presented in the books. The thesis demonstrates that the way some aspects are depicted by Conrad and Achebe is different, largely depending on the perspective from which the books are written – the perspective of a white man, in Heart of Darkness, and the perspective of native Africans, in Things Fall Apart. The aim of the dissertation is to support with evidence Achebe’s heavy criticism directed at Conrad in “An Image of Africa: Racism in Conrad’s ‘Heart of Darkness,’” namely that the image of Africa Conrad created in his work is indeed racist, stereotypical and not truthful.