Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zdrowe jedzenie w wieku wczesnoszkolnym - projekt promocji zdrowego odżywiania dla dzieci i rodziców

Tytuł:
Zdrowe jedzenie w wieku wczesnoszkolnym - projekt promocji zdrowego odżywiania dla dzieci i rodziców
Healthy eating in early school age - a project to promote healthy nutrition for children and parents.
Autorzy:
Kącka-Zięba, Kaja
Słowa kluczowe:
promocja zdrowia, edukacja żywieniowa, projekt edukacyjny, szkoła podstawowa
health promotion, nutrition education, educational project, elementary school
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wprowadzenie: Liczne badania wskazują na nieprawidłowości w zachowaniach żywieniowych dzieci. Poważny problem stanowi nadmierna konsumpcja produktów przetworzonych, małe ilości warzyw i owoców w diecie oraz nieregularnie spożywanie posiłków. Niepokoją także zatrważające dane na temat stanu odżywienia w tej grupie wiekowej. Wczesne dzieciństwo jest okresem przejścia z przedszkola do nowej roli ucznia. Zwiększa się poczucie autonomii. Młody człowiek ma coraz szersze pole do podejmowania samodzielnych decyzji. Jego zachowanie nadal jednak jest w dużej mierze determinowane przez środowisko w którym żyje. Ukształtowane i wzmocnione tym okresie błędne nawyki żywieniowe, niejednokrotnie są przyczyną rozwoju chorób cywilizacyjnych w przyszłości. Stąd rodzi się potrzeba edukacji żywieniowej. Jest ona podstawowym elementem edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. Cel pracy: Przedstawiona praca prezentuje propozycję dziania na rzecz poprawy i wzmocnienia pozycji zdrowia wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Autorski projekt pt. „Zaczarowany talerzyk” przygotowany w tym celu opiera się na wychowawczym podejściu do edukacji, która powinna być nie tylko nauką o żywieniu a nauka żywienia. Projekt zakłada przeprowadzenie cyklu ośmiu warsztatów w ramach lekcji szkolnych, organizację konkursów oraz budowanie sieci wsparcia ze strony rodziców. Bazuje na dziecięcej wyobraźni i nawiązuje do świata magii. Jego ideą jest stworzenie inspirującego środowiska nauki, które pozwoli kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe u dzieci. Wszystkie działania do realizacji tego celu zostały nakreślone w oparciu o teorię. Dzięki temu mogą oddziaływać na wiele determinant zmiany zachowania. Mają zatem nie tylko dostarczyć wiedzy i umiejętności, ale także bazując na istotnych dla tej grupy kwestiach wzbudzać motywację, potrzebę przyjęcia zmiany i uznania jej zasadności.

Introduction: Numerous studies indicate anomalies in children’s nutritional behaviors. Excessive consumption of processed products, small amounts of fruits and vegetables in a diet and eating irregular meals present a serious problem. Another reason for concern is terrifying data on nutritional status in this age group. Early childhood is a transitional period between kindergarten and the new role as a student. There is an increased feeling of autonomy. The young individual has more opportunities to make independent decisions. However, their behavior is still largely determined by the environment that they live in. The bad eating habits, that form and strengthen during this period, frequently result in developing ‘diseases of civilization’ in the future. Hence, the need for nutrition education arises. It is an essential component of health education and health promotion. Objective: The presented dissertation demonstrates a proposal in the interest of improvement and encouragement of health among children in early school age. The original project ‘The Enchanted Plate’, created for this purpose, is based on didactic approach to education, that should not only be a study about nutrition but also teach nutrition. The project constitutes of a cycle of eight workshops as a part of a school program, arrangement of contents, and creating a parent support network. It is based on children’s imagination and refers to the world of magic. Its aim is to build an inspiring learning environment, that will support the formation of appropriate nutritional habits in children. All activities directed to achieve this goal, were constructed on the theory. Thanks to this, they can influence many determinants of the behavior change. Therefore, they should not only provide knowledge and skills but also, considering the crucial concerns of this group, enhance their motivation, the need to accept a change and appreciate its validity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies