Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwój motoryczny dzieci sześcioletnich

Tytuł:
Rozwój motoryczny dzieci sześcioletnich
Motor development of six-year-old children
Autorzy:
Stajno, Karolina
Słowa kluczowe:
motor skills, preschool children
sprawność motoryczna, sześcioletnie dzieci
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study was to evaluate the level of fine and gross motor skills in six-year-old children. The research determined the level of power, agility, force, speed and overall physical fitness in preschool children. Material and methods:The research involved 62 children aged 6 years attending two public kindergartens in Wolbrom and Gołaczewy. Each of the trial was prejudiced by verbal instruction and demonstration. The study was carried out on the basis of Wroclaw Functionality Test. Four tests were conducted: strength, agility, power, and quickness. Analysis of the force test values measured by the standing long jump distance, the analysis of the speed test results measured by the 20 meters running time, the assessment of the agility test conducted on the basis of “sgility-course swinging” and the analysis of the results of strenght test measured by the throw distance of a medicine ball from behind the head. Analysis of the fine motor skills measured by the drawing, molding with plasticine, painting with paints, cutting figures, tearing a flower out of paper and building a tower of blocks.Conclusions:1.The level motor performance of six-year-old children calculated on the points is sufficient2.The level of physical fitness of six-year-old children depends on gender.3.The level of physical fitness of six-year-old children did not depend on living in a urban or in a rural areas.4.Boys represent higher level of motor proficiency than girls. Girls reached a higher level only in the agility test than boys.5.95% of the examined children have a high level of fine motor skills.

Celem pracy była ocena poziomu rozwoju motorycznego u dzieci sześcioletnich. Przeprowadzone badania określiły poziom mocy, zwinności, siły, szybkości i ogólnej sprawności fizycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.Badaniami objęto 62 dzieci w wieku 6 lat uczęszczających do dwóch publicznych przedszkoli w Wolbromiu i Gołaczewach. Każda próba została poprzedzona przez ustne instrukcje i demonstracje. Badanie przeprowadzono na podstawie Wrocławskiego testu sprawności fizycznej. Przebadano cztery zdolności motoryczne: siłę, zwinność, moc i szybkość. Szybkość zbadano za pomocą biegu na odległość 20 m ze startu wysokiego, zwinność- bieg „wahadłowy” 4x5 metrów z przenoszeniem klocka, siłę- rzut piłką lekarską 1 kg znad głowy oraz moc- skok w dal z miejsca. Poziom motoryki małej określono poprzez sprawność wykonywania poszczególnych zadań: rysowania, lepienia z plasteliny, malowania farbami, wycinania figur, wydzierania kwiatka z papieru oraz budowania z klocków wieży. Wyniki:1. Ogólna sprawność fizyczna dzieci sześcioletnich jest na poziomie dostatecznym.2. Poziom sprawności fizycznej dzieci sześcioletnich w niewielkim stopniu zależy od płci.3. Poziom sprawności fizycznej dzieci sześcioletnich nie zależy od miejsca zamieszkania w mieście lub na wsi. 4. Chłopcy reprezentują wyższy poziom prawie wszystkich zdolności motorycznych. Natomiast dziewczynki okazały się lepsze w próbie zwinności. 5. Aż 95% badanych dzieci ma motorykę małą na wysokim poziomie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies