Tytuł pozycji:
The figure of a warrior in the the drama „Sigurd, der Schlangentödter” by Friedrich de la Motte Fouqué
- Tytuł:
-
The figure of a warrior in the the drama „Sigurd, der Schlangentödter” by Friedrich de la Motte Fouqué
Postać wojownika w dramacie Friedricha de la Motte Fouqué „Sigurd, der Schlangentödter”
Die Figur des Kriegers in dem Drama Friedrich de la Motte Fouqués „Sigurd, der Schlangentödter”
- Autorzy:
-
Bogusz, Aleksandra
- Słowa kluczowe:
-
Friedrich de la Motte Fouqué, Der Held des Nordens, Sigurd, der Schlangentödter, romantyzm, mitologia nordycka, Sigurd, dramat, bohater, wojownik, heros, bohater narodowy, rycerz
Friedrich de la Motte Fouqué, Der Held des Nordens, Sigurd, der Schlangentödter, Romantik, nordische Mythologie, Sigurd, Drama, Held, Heros, Krieger, Nationalheld, Ritter
Friedrich de la Motte Fouqué, Der Held des Nordens, Sigurd, der Schlangentödter, Romanticism, nordic mythology, Sigurd, drama, hero, warrior, national hero, knight
- Język:
-
niemiecki
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The thesis aims to analyse how the figure of a warrior has been created in the drama „Sigurd, der Schlangentödter” by Friedrich de la Motte Fouqué. Besides the drama it also refers to the „Völsunga-Saga”, which Fouqué used as a basis for his Text.The theoretical part of the thesis shows the meaning of the nordic mythology and the drama in the german Romanticism, as well as it presents other textes about Sigurd. The analysis hinges on the figure of Sigurd, who appears as an ideal warrior. He is also a tragic and a national hero and he has features of a medieval knight. Also Brynhlidis is analysed. At that point the thesis concentrates on how Fouqué treats a female warrior.Fouqué psychologizes his heros. He uses motives from different sources, not only from the nordic mythology. His warriors are powerful, but helpless in the face of their fate.
Die vorliegende Arbeit soll veranschaulichen, wie die Figur des Kriegers in Friedrich de la Motte Fouqués Drama „Sigurd, der Schlangentödter” gestaltet wird. Die Untersuchung bezieht sich auch auf die „Völsunga-Saga”, auf der, unter anderen, Fouqué basiert hat. Im theoretischen Teil wierden die Stellung der nordischen Mythologie und des Dramas in der Literatur der Romantik, sowie die Forschung zu dem Sigurd-Stoff besprochen. Die Analyse konzentriert sich vor allem auf Sigurd, der als modellhafter Krieger dargestellt wird. Er wird als ein tragischer Held und ein Nationalheld gedeutet. Außerdem werden Motive aus der hofischen Literatur in der Darstellung der Figur besprochen. Zuletzt wird auch die Figur Brynhildis', als eines weiblichen Kriegers analysiert.Fouqués Helden werden psychologisiert. Der Verfasser hat Motive aus verschiedenen Quellen, nicht nur aus der nordischen Mythologie benutzt. Obwohl die Krieger machtvoll sind und teilweise als Vorblider konstruiert werden, scheitern sie angesichts des Schicksals.
Praca licencjacka analizuje sposób, w jaki przedstawieni zostali wojownicy w dramacie Friedricha de la Motte Fouqué „Sigurd, der Schlangentödter”. Oprócz tytułowego tekstu odnosi się również do „Sagi o Wolsungach”, na której opierał się autor.Część teoretyczna przedstawia znaczenie mitologii nordyckiej oraz omawianego dramatu dla literatury romantyzmu. Krótko omawia też sagę o Sigurdzie. Analiza prowadzona jest głównie na postaci Sigurda. Jest on przedstawiony jako doskonały wojownik, a także bohater tragiczny i narodowy. Uwagę trzeba zwrócić również na motywy z literatury dworskiej obecne u bohatera. Następnie omówiona zostaje Brynhildis i sposób, w jaki Fouqué odniósł się do postaci żeńskiego wojownika.Fouqué psychologizuje postaci. Wykorzystuje motywy z różnych źródeł, nie tylko z mitologii nordyckiej. Jego wojownicy są potężni, a jednocześnie bezsilni wobec przeznaczenia.