Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Korelaty wizerunku własnego ciała w kontekście płci i orientacji seksualnej

Tytuł:
Korelaty wizerunku własnego ciała w kontekście płci i orientacji seksualnej
Correlates of body image in the context of sex and sexual orientation
Autorzy:
Figura, Gabriela
Słowa kluczowe:
niezadowolenie z ciała, orientacja seksualna, różnice płciowe, wizerunek własnego ciała
body dissatisfaction, sexual orientation, sex differences, body image
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem prezentowanego badania było poznanie specyfiki wizerunku własnego ciała w polskiej populacji zdrowych osób w okresie wczesnej dorosłości, kobiet i mężczyzn, homo- oraz heteroseksualnych. Uwzględnione zostały takie czynniki, jak: płeć biologiczna, orientacja seksualna, płeć psychologiczna, samoocena, BMI, satysfakcja z życia, posiadanie partnera czy subiektywna atrakcyjność seksualna. Badanie zostało przeprowadzone poprzez formularz internetowy za pośrednictwem portalu internetowego Stowarzyszenia „Miłość Nie Wyklucza”. Badanie na grupie 363 osób pomiędzy 20 a 40 rokiem życia wykazało, że mężczyźni posiadają istotnie bardziej pozytywny wizerunek własnego ciała od kobiet. Przeanalizowano również oceny poszczególnych parametrów i części ciała oraz tendencję do angażowania się w zachowania związane z utratą wagi bądź modyfikacjami wyglądu. Uwzględniając orientację seksualną, w grupie kobiet bardziej pozytywny wizerunek własnego ciała posiadają homo- niż heteroseksualne, natomiast nie odnotowano istotnych różnic wśród mężczyzn. Wykazano również związek pomiędzy wizerunkiem własnego ciała a BMI, natężeniem cechy męskości, subiektywną oceną własnej atrakcyjności seksualnej, samooceną oraz satysfakcją z życia. Samoocena okazała się najsilniejszym predyktorem wizerunku własnego ciała, wraz z BMI oraz płcią wyjaśniając 35,2% wariancji analizowanej zmiennej zależnej.

The aim of the following research was increaing knowledge related to the issue of body image among Polish population of healthy young adults: men and women, both homo- and heterosexuals. Such factors as sex, gender, sexual orientation, BMI, life satisfaction, self-esteem, being in romantic relationships and subjective sexual attractiveness were included. The research was conducted online via „Miłość Nie Wyklucza” Association’s website. The research included 363 people between 20 and 40 years old and showed that men have significantly more positive body image than women. In a group of women, homosexuals have more positive body image than heterosexuals, while there were no significant differences observed among men. The relationship between the body image and BMI, the intensity of masculinity features, the subjective assessment of one's sexual attractiveness, self-esteem and life satisfaction was also demonstrated.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies