Tytuł pozycji:
The effect of siblings. Social determinants related to development of prosocial lying skills in 6.5 years old children
Umiejętność kłamania prospołecznego, czyli tworzenie fałszywego przekonania w umyśle innej osoby, aby chronić jej dobre samopoczucie na własny temat, można uznać za ważny przejaw rozwoju teorii umysłu u dzieci starszych niż czteroletnie. Badając tę umiejętność nadal rzadko zadawane jest pytanie o społeczne uwarunkowania rozwoju tej umiejętności. Celem niniejszego badania było sprawdzenie, czy w przypadku kłamstwa prospołecznego występuje tzw. efekt rodzeństwa, a więc czy dzieci posiadające rodzeństwo (starsze rodzeństwo, większą liczbę rodzeństwa, rodzeństwo w zbliżonym wieku itd.), sprawniej posługują się kłamstwem prospołecznym niż jedynacy (dzieci z młodszym rodzeństwem, mniejszą liczbą rodzeństwa, rodzeństwem znacznie starszym lub młodszym). W badaniu wzięło udział 189 dzieci w wieku 6.5 lat (M = 79.34 miesięcy; SD = 1.55). Do pomiaru białego kłamstwa u dzieci zastosowano zadanie “Ocena rysunku”. Analiza otrzymanych wyników nie pozwala na stwierdzenie, że dla rozwoju kłamstwa prospołecznego istotny jest czynnik rodzeństwa. W dyskusji poddano krytycznej analizie założenia teoretyczne leżące u podstaw przyjętej hipotezy oraz wyjaśniono, jak użyta technika lub specyfika badanej grupy mogły wpłynąć na uzyskane wyniki.
The ability to lie prosocially, that is, to create a false belief in the mind of another person in order to protect his or her own well-being, can be seen as an important manifestation of the development of theory of mind in children over four years of age. Scientific research on this topic still rarely examines the social determinants of the development of this competence. The aim of this study was to determine whether there is a so-called effect of siblings, resulting in children with siblings using prosocial lies more efficiently than the only ones. The participants of the study were 189 children aged 6.5 (M = 79.34 months, SD = 1.55). The Art-rating Task was used to measure white lies usage among children. The analysis of the obtained results does not allow to claim that the sibling factor is important for the development of prosocial lies. In the discussion, the theoretical assumptions underlying the adopted hypothesis were critically analysed and it was explained how the method or the specificity of the studied group could influence the obtained results.