Wstęp: Dobra znajomość fizjologii cyklu miesiączkowego jest niezbędna w pracy zawodowej położnych oraz może być pomocna w działalności pielęgniarek. Dlatego duże znaczenie należy przypisywać edukacji studentów z tej tematyki.Cel pracy: Celem pracy było ukazanie poziomu wiedzy na temat fizjologii cyklu miesiączkowego wśród studentek pielęgniarstwa i położnictwa.Materiał i metody: W przeprowadzonych badaniach wykorzystano sondaż diagnostyczny, z zastosowaniem techniki ankietowej. Narzędziem był autorski kwestionariusz ankiety, zawierający 28 pytań testowych. Grupę badawczą stanowiło 114 studentek, w tym 57 położnictwa i 57 pielęgniarstwa. Ankietę sporządzono z zastosowaniem Formularza Google i przesłano grupie docelowej w formie elektronicznej. Zebrane dane wprowadzono do programu Microsoft Excel 2007 oraz poddano analizie statystycznej w programie Statistica 12.Wyniki: Analiza badań wykazała dobry poziom wiedzy według przyjętych kryteriów u przeważającej części studentek położnictwa (68,42%), co jest zbliżone do ich samooceny (61,40%). U studentek pielęgniarstwa stan wiedzy był dostateczny (61,40%), podczas gdy oceniały się one na dobry (42,11%). Najniższy poziom wiedzy dotyczył funkcji hormonów cyklu miesiączkowego, głównie progesteronu (prawidłowych odpowiedzi udzieliło 21,05% studentek położnictwa oraz 5,26% pielęgniarstwa). Najwyższy stan wiedzy dotyczył początku oraz prawidłowego czasu trwania cyklu miesiączkowego i menstruacji oraz cech śluzu szyjkowego. Nie wykazano zależności pomiędzy stanem wiedzy a miejscem zamieszkania (test p=0,501 oraz p1=0,104),oraz stanem cywilnym (p=0,235 oraz p1=0,167) na poziomie istotności α=0,05. Poziom wiedzy jest zależny od roku studiów u studentek położnictwa (p=0,003). Badane uważają, że samoobserwacja cyklu jest zasadna w profilaktyce chorób ginekologicznych (92,98%); planowaniu ciąży (98,25% i 100%) oraz zapobieganiu ciąży (91,23% i 78,95%). Respondentki deklarują aktywność w samoobserwacji cyklu (75,44% i 70,18%); jednak aktywność ta nie jest zależna od poziomu ich wiedzy (p=0,296 i p1=0,726). Przeważająca część badanych właściwie wskazuje nieprawidłowości cyklu miesiączkowego (87,72% i 84,21%).Wnioski: Studentki położnictwa posiadają dobry stan wiedzy z zakresu fizjologii cyklu miesiączkowego, a studentki pielęgniarstwa - dostateczny. Respondentki posiadają najniższy poziom wiedzy z zakresu funkcji hormonów cyklu miesiączkowego, a najwyższy z początku, prawidłowego czasu trwania cyklu miesiączkowego i menstruacji oraz cech śluzu szyjkowego. Studentki pielęgniarstwa zbyt wysoko oceniały swoją wiedzę. Miejsce zamieszkania oraz stan cywilny nie mają wpływu na poziom wiedzy badanych. Stan wiedzy wzrasta w zależności od roku studiów u studentek położnictwa. W opinii respondentek obserwacja cyklu miesiączkowego jest zasadna. Większość badanych przejawia aktywność w samoobserwacji cyklu miesiączkowego. Nie występuje jednak zależność pomiędzy poziomem wiedzy respondentek a aktywnością w samoobserwacji cyku miesiączkowego. Badane właściwie wskazują nieprawidłowe objawy wymagające konsultacji z ginekologiem.
Introduction: A good knowledge of the physiology of the menstrual cycle is essential in the professional work of midwives and can be helpful in the activities of nurses. Therefore education of students in this subject is important.Objective: The goal of this dissertation was to show the level of knowledge about the of the menstrual cycle among nursing and midwifery students.Material and methods: In this research a diagnostic survey was used, using a questionnaire technique. The instrument was a questionnaire, containing 28 test questions. The research group consisted of 114 students, including 57 midwifery students and 57 nursing students. The survey was prepared with using the Google Form and sent to the target group. The collected data was introduced into Microsoft Excel 2007 and statistically analyzed in the Statistica 12 program.Results: The analysis of the research showed a good level of knowledge among midwifery students (68,42%) which is close to their self-esteem (61,40%). In nursing students, the state of knowledge was sufficient (61,40%), while their self-esteem was good (42,11%). The lowest level of knowledge concerned the function of hormones of the menstrual cycle, mainly progesterone (correct answers were given by 21,05% of midwifery students and 5,26% nursing students). The best state of knowledge concerned the beginning and the correct duration of the menstrual cycle and menstruation and the features of cervical mucus. There was no relationship between the state of knowledge and place of residence (p = 0.501 and p1 = 0.104), and civil status (p = 0.235 and p1 = 0.167) at the significance level of α = 0.05. The level of knowledge depends on the year of study in midwifery students (p = 0.003). The respondents maintain that self-observation of the cycle is significant in the prevention of gynecological diseases (92,98%); planning pregnancy (98.25% and 100%) and pregnancy prevention (91.23% and 78.95%). Respondents declare activity in self-observation of the cycle (75.44% and 70.18%); however, this activity is not dependent on their level of knowledge (p = 0.296 and p1 = 0.726). The majority of respondents correctly indicate abnormalities of the menstrual cycle (87.72% and 84.21%).Conclusions: Midwifery students have good knowledge of the physiology of the menstrual cycle, and the student of nursing is sufficient. The respondents have the lowest knowledge of the function of hormones of the menstrual cycle and the largest concerning the beginning, the correct duration of the menstrual cycle and menstruation and the features of cervical mucus. Nursing students rated their knowledge too highly. Place of residence and marital status do not affect the level of knowledge of the respondents. The state of knowledge increases depending on the year of study in midwifery students. In the opinion of the respondents, observation of the menstrual cycle is significant. Most of the respondents have activity in self-observation of the menstrual cycle. However, there is no relationship between the level of their knowledge and activity in self-observation. Students correctly indicate abnormal symptoms that require consultation with the gynecologist.