Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zarzut jako środek ochrony zobowiązanego przed egzekucją administracyjną obowiązków o charakterze niepieniężnym

Tytuł:
Zarzut jako środek ochrony zobowiązanego przed egzekucją administracyjną obowiązków o charakterze niepieniężnym
The charge as a measure of protecting the debtor against the administrative execution from non-monetary obligations
Autorzy:
Grabowska, Julia
Słowa kluczowe:
public administrationnon-monetary obligationsprotection of the passive entityenforcement proceedings in administrationchargedebtor
administracja publicznaobowiązki o charakterze niepieniężnymochrona podmiotu biernegopostępowanie egzekucyjne w administracjizarzutzobowiązany
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem administracyjnego postępowania egzekucyjnego jest doprowadzenie do przymusowego wykonania przez zobowiązanego ciążącego na nim obowiązku. Podkreślenia wymaga fakt, że wstąpienie na drogę egzekucji jest zawsze ostatecznością i ma ona służyć m.in. zapewnieniu przestrzegania (także przez obywateli) zasady praworządności mającej rangę konstytucyjną. Jednakże praktyka pokazuje, że w toku procedury egzekucyjnej może dojść do nadużycia władztwa egzekucyjnego. Stąd moje zainteresowanie problematyką ochrony zobowiązanego jako podmiotu biernego. Instytucja zarzutu jest jej najlepszym gwarantem, mimo iż nie jest ona wolna od wad, co skłoniło mnie do refleksji nad regulacjami ustawowymi tegoż środka prawnego, a w konsekwencji do zaproponowania własnych rozwiązań prawnych, które mogłyby jeszcze bardziej polepszyć system ochrony osób zobowiązanych.Praca magisterska składa się z sześciu rozdziałów. W początkowych rozdziałach skupiłam się na kwestiach bazowych pozwalających lepiej zrozumieć tezę badawczą postawioną w tytule mojej pracy. W związku z tym poczyniłam rozważania odnośnie postępowania egzekucyjnego w administracji i jurysdykcyjnego postępowania administracyjnego (wraz ze wskazaniem ich podobieństw i różnic), a także omówiłam zasady wyznaczające dopuszczalne ramy działania organu egzekucyjnego oraz innych podmiotów czynnych. Są to zasady wywodzone z Konstytucji RP, uregulowane w ustawie egzekucyjnej z dnia 17 czerwca 1966 roku bądź zapożyczone z k.p.a. Następnie przedstawiłam krąg najważniejszych podmiotów biorących udział w postępowaniu egzekucyjnym ze sprecyzowaniem przysługujących im czynności procesowych i materialno-technicznych. Z kolei prześledzenie przeze mnie przebiegu postępowania ma za zadanie zwrócić uwagę na konieczność każdorazowego spełnienia wszystkich przesłanek warunkujących dopuszczalność egzekucji administracyjnej prowadzonej w ramach tego postępowania. Pozwoliło to na podjęcie kolejnego kroku przybliżającego do meritum pracy, jakim jest poruszenie kwestii środków właściwych dla egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym oraz wykazanie, że doprowadzenie do ich realizacji jest silnie skorelowane z aspektem społecznym egzekucji.Końcowa część pracy dotyczy stricte instytucji zarzutu i zawiera szczegółową analizę art. 33-35 u.p.e.a.

The purpose of the administrative enforcement proceedings is to make the debtor's obligation compulsory. It should be emphasized that joining the way of execution is always the last resort and it is intended ensuring compliance (also by citizens) the rule of law with a constitutional rank. However, the practice shows that in the course of the enforcement procedure may lead to abuse of the power of enforcement. Hence my interest in the issue of the protection of the debtor as a passive entity. The institution of the charges is its best guarantor, although it is not free of defects, which prompted me to reflect on the statutory regulations of this legal measure, and consequently to propose own legal solutions that could further improve the system of protection of obliged persons.The master thesis consists of six chapters. In the initial chapters, I focused on basic issues that allow a better understanding of the research thesis put in the title of my work. In connection with this, I have made considerations regarding the enforcement proceedings in administration and administrative jurisdiction (along with an indication of their similarities and differences), and also discussed the principles that set the acceptable framework for the enforcement authority and other active entities. These are principles derived from the Constitution of the Republic of Poland, regulated in the executive law of 17 June 1966 or borrowed from the k.p.a. Next, I presented the circle of the most important entities involved in the enforcement proceedings with the specification of their procedural and material-technical activities. In turn, following the course of proceedings draw attention to the necessity of each time fulfillment all the conditions conditioning the admissibility of administrative execution conducted as part of this proceeding. This made it possible to take the next step approximating the merits of the work, which is to raise the issue of appropriate measures for the execution of non-monetary obligations and to demonstrate that lead to their execution is strongly correlated with the social aspect of the execution.The final part of the work is strictly related to the charges institution and contains a detailed analysis of art. 33-35 u.p.e.a.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies