Tytuł pozycji:
Źródła stresu u uczniów klas V-VIII w wybranych szkołach podstawowych na terenie gminy Wieliczka
The subject of this thesis are sources of stress in V-VIII grade students of chosen elementary schools in the area of Wieliczka commune. The primary goal of this thesis was to recognize those sources and to formulate educational and preventive postulates for teachers, educators and parents of students wanting to support youth in stress-inducing situations. Thesis consists of four chapters. The first one is dedicated to problems of stress based on the literature of the subject. It describes the main reasons for feeling increased emotional tension, reaction to stress and effects of its operation. Next chapter provides information related to stress experienced by students in the educational environment and treats about the ability of dealing with it. Additionaly, this chapter contains review of previous researches on the subject of school stress. Third chapter is about methodological issues of thesis. The research was carried out by means of diagnostic survey, specifically by using poll and interview techniques, therefore this section also discuess the research tools.Last chapter presents the results of research and their analysis. The thesis ends with a summary of the considerations regarding school stress and provides guidance for pedagogical practice. Based on the analysis of the results, it can be stated that the main sources of school stress in students is the lack of self-presentation skills and the obligation to be in constant readiness to undergo verification of the acquired knowledge.
Tematem niniejszej pracy są źródła stresu szkolnego u uczniów klas V-VIII w wybranych szkołach podstawowych na terenie gminy Wieliczka. Celem głównym było poznanie tych źródeł oraz sformułowanie postulatów wychowawczych i profilaktycznych dla nauczycieli, pedagogów oraz rodziców uczniów, chcących wspierać młodzież w sytuacjach stresogennych. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcony jest problematyce stresu w oparciu o literaturę przedmiotu. Opisane są w nim główne przyczyny odczuwania podwyższonego napięcia emocjonalnego, a także reakcje na stres oraz skutki jego działania. Kolejny zawiera informacje dotyczące stresu odczuwanego przez uczniów w środowisku edukacyjnym oraz traktuje o umiejętności radzenia sobie z nim. Dodatkowo, rozdział ten zawiera przegląd dotychczasowych badań poświęconych stresowi szkolnemu. Trzeci rozdział dotyczy zagadnień metodologicznych pracy. Badania przeprowadzone zostały metodą sondażu diagnostycznego, a dokładnie technikami ankietowania oraz wywiadu. Dlatego w tym rozdziale omówione są także narzędzia badawcze. W ostatnim rozdziale przedstawione zostały wyniki badań oraz ich analiza. Pracę kończy podsumowanie całości rozważań dotyczących zagadnienia stresu szkolnego u uczniów oraz wskazówki dla praktyki pedagogicznej. Na podstawie analizy wyników badań można powiedzieć, że głównymi źródłami stresu szkolnego u uczniów jest brak umiejętności autoprezentacji oraz obowiązek bycia w ciągłej gotowości do poddania się weryfikacji nabytej wiedzy.