Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Popularyzacja muzyki jazzowej w okresie prohibicji w Stanach Zjednoczonych.

The subject of this thesis was to show how and why such a large popularization of jazz music in the United States during the period of Prohibition took place. The twenties of the twentieth century are called "Jazz Age" not without reason. Using mainly the historical, biographical and musical literature and scientific articles on socio-cultural processes too, I tried to distinguish the most important factors that influenced the adoption of the developing genre and interest in it on such a large scale.Starting from the short genesis of jazz, I decided to describe the styles and the most characteristic elements associated with the genre in this era. In addition to the activity of talented artists and the amount of their songs, I also paid attention to the very specifics of jazz music. Improvisation, dynamism and rhythm are just some of the features of the genre I am describing. The next point was to focus on the technological revolution that took place in that decade, as well as on the technique and tools used to disseminate music. Next, I decided to present the figure of Paul Whiteman and his activities for the positive reception of jazz artists in elite environments. His activity was related to the racial and social stereotyping and marginalization of jazz music. The division into white and black jazz and the use of Afro-American creativity for commercial purposes were also significant.The work ended an analysis of the moods of the American society of the prohibition era and the influence of these factors on the reception of jazz music, and an indication of the role it played in all the mass culture of the United States in this period.

Celem niniejszej pracy dyplomowej było wskazanie, jak i dlaczego doszło do tak dużej popularyzacji muzyki jazzowej w Stanach Zjednoczonych podczas okresu prohibicji. Lata dwudzieste XX wieku, nie bez powodu są bowiem określane mianem „Jazz Age”. Korzystając głównie z literatury historycznej, biograficznej i muzycznej, a także artykułów naukowych dotyczących procesów społeczno-kulturowych danego przedziału czasowego starałam się wyróżnić najważniejsze czynniki, które wpłynęły na przyjęcie rozwijającego się gatunku i zainteresowanie się nim na tak dużą skalę. Rozpoczynając od krótkiej genezy jazzu, zdecydowałam się opisać style i najbardziej charakterystyczne elementy związane z gatunkiem w danej epoce. Oprócz działalności utalentowanych twórców i ilości wydawanych przez nich utworów, zwróciłam także uwagę na samą specyfikę muzyki jazzowej. Żywiołowość, zabiegi improwizacyjne, dynamizm i rytmiczność, to tylko niektóre z cech opisywanego przeze mnie gatunku. Kolejnym punktem było skoncentrowanie się na rewolucji technologicznej jaka miała miejsce w ówczesnej dekadzie, a także na technice i narzędziach służących do rozpowszechniania muzyki. Następnie zdecydowałam się na przedstawienie sylwetki Paula Whitemana i jego działalności na rzecz pozytywnego odbioru twórców jazzowych w elitarnych środowiskach. Jego aktywność wiązała się z rasową i społeczną stereotypizacją i marginalizacją muzyki jazzowej. Istotny był też wiążący się z tym podział na biały i czarny jazz oraz wykorzystywanie afroamerykańskiej twórczości do celów komercyjnych. Pracę zakończyła analiza nastrojów społeczeństwa amerykańskiego prohibicyjnej ery i wpływ tych czynników na recepcję muzyki jazzowej, a także wskazanie jak wielką rolę odegrała ona w całej kulturze masowej Stanów Zjednoczonych tamtego okresu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies