Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The need for social approval as a determinant of false confession

Tytuł:
The need for social approval as a determinant of false confession
Potrzeba aprobaty społecznej jako wyznacznik skłonności do fałszywego samooskarżenia
Autorzy:
Łagodzka, Karolina
Słowa kluczowe:
false confession, need for social approval, internalization, compliance
fałszywe samooskarżenie, fałszywe przyznanie się do winy, potrzeba aprobaty społecznej, internalizacja, uległość
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Fałszywe samooskarżenie można zdefiniować jako przyznanie się do czynu, którego się nie popełniło. Wielu badaczy badało korelaty fałszywego przyznania się do winy. Poniższa praca dotyczy związku pomiędzy fałszywym przyznaniem się do winy, a potrzebą aprobaty społecznej, rozumianej jako pragnienie akceptacji ze strony innych ludzi (need for approval) oraz wynikająca z tego gotowość do zachowywania się w sposób aprobowany społecznie. W badaniu udział wzięło 150 osób, które były pacjentami lekarza medycyny pracy. Najmłodsza osoba badana miała 19, a najstarsza 65 lat. Spośród nich 50% stanowili mężczyźni, zaś pozostałe 50% kobiety. Procedura badawcza została zaczerpnięta z badania Kassin i Kiechel (1996), natomiast potrzeba aprobaty społecznej była mierzona Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej (Drwal, Wilczyńska, 1995). Analiza wykazała, że istnieje związek pomiędzy niską potrzebą aprobaty społecznej, a wyższą tendencją do fałszywego przyznawania się do winy. Otrzymane dane nie wskazują na znaczącą rolę potrzeby aprobaty społecznej, jako czynnika determinującego skłonność do konkretnego (uległego lub zinternalizowanego) typu fałszywego samooskarżenia.

False confession might be defined as a confession of the act a confessor is innocent of. A lot of studies have been conducted in order to find the correlation of false confessions. This study concerns the relation between false confession and need for social approval, defined as one’s need for approval from other people which results in modifying one’s behaviour in a socially accepted way. For this purpose, 150 people took part in the study. Their need for social approval is measured by a Social Approval Questionnaire and the procedure of the study was inspired by Kassin and Kiechel (1996) research. The results showed the relation between low level of need for social approval and higher tendency to a false confession. Moreover, the results did not show the significant role between the need for social approval and the type of a false confession.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies