Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skuteczna nauka języka obcego w erze technologii cyfrowej

Tytuł:
Skuteczna nauka języka obcego w erze technologii cyfrowej
Good Language Learners in the era of digital technology
Autorzy:
Mołek, Monika
Słowa kluczowe:
dobry uczeń, skuteczna nauka języka obcego, technologie cyfrowe
good language learner, effective language learning, digital technologies
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the Digital Age, only a little part of language learning is actually done through formal education, with most of knowledge and skills acquired by learners in various informal learning spaces. The changes in learning environments, especially those caused by the advent of new technologies, brought about a need to reformulate the understanding of who a good language learner is and what strategies he or she employs. The awareness of how contemporary successful language learner develops his or her skills outside of the language classroom provides insight into preconditions for effective language learning. The knowledge of digital language learning practices of effective students can also be used to increase the chances of learning success of less successful learners.The paper discusses the results of a cross-sectional study investigating the practices and strategies employed by successful learners for English language learning with the support of digital technology. The thesis offers a review of some most instrumental studies on the issues of good language learner, learning strategies, language learning environments, and digital literacy, as well as reports on the study undertaken to explore the use of digital tools by students of English from the Jagiellonian University in Krakow, who have reached a high level of foreign language proficiency. Drawing from the original studies in the good language learner tradition conducted by Rubin (1975) and Stern (1975), this study attempts to revise the issue of good language learners in the light of their use of the opportunities provided by modern technology. The present study aims at investigating the digital language learning routines of successful learners, displaying the picture of their strategy use, and examining the learners’ attitudes and preferences as regards digital language learning.The results show that contemporary good language learners engage in a range of digital practices facilitating their language learning. The investigated learners make use of multiple digital tools, which allow them to immerse into the language, and, consequently, contribute to the development of their language skills. What seems to be missing in the repertoire of their digital skills and practices are activities focusing on the development of productive skills and increasing the language production, the ability to deal with the plethora of available digital tools and digital language learning materials, as well as knowledge of some technological tools and their functions.

W erze cyfrowej nauka języków tylko w niewielkim stopniu odbywa się w kontekście formalnej edukacji, a większość wiedzy i umiejętności zdobywana jest przez uczniów w różnych nieformalnych przestrzeniach edukacyjnych. Zmiany w ekosystemach edukacyjnych, zwłaszcza te spowodowane pojawieniem się nowych technologii, spowodowały konieczność przeformułowania rozumienia kim jest tzw. dobry uczeń (czyli uczeń, który odniósł sukces w nabywaniu języka obcego) i jakie strategie stosuje. Świadomość tego, w jaki sposób współczesny dobry uczeń rozwija swoje umiejętności poza zajęciami pomaga zrozumieć czym uwarunkowana jest skuteczna nauka języka. Znajomość skutecznych praktyk uczenia się może być również wykorzystana w celu zwiększenia szans na odniesienie sukcesu w nauce języka obcego przez uczniów, którzy uczą się mniej efektywnie.Niniejsza praca omawia wyniki badania przekrojowego, analizującego praktyki i strategie uczenia się języka angielskiego stosowane przy użyciu technologii cyfrowej przez studentów odnoszących sukces w nauce języka. Praca zawiera przegląd kluczowych badań na temat tzw. dobrych uczniów, strategii uczenia się, środowisk nauki języków i umiejętności cyfrowych, a także przedstawia wyniki badania przeprowadzonego w celu sprawdzenia jak narzędzia cyfrowe są wykorzystywane przez studentów filologii angielskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, którzy osiągnęli wysoki poziom znajomości języka obcego. Opierając się na oryginalnych badaniach prowadzonych przez Rubin (1975) i Sterna (1975), niniejsze badanie próbuje zgłębić zagadnienie skutecznej nauki języka w świetle wykorzystania możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Niniejsza praca ma na celu zbadanie metod uczenia się języka za pomocą technologii przez odnoszących sukcesy studentów, przedstawienie wykorzystania przez nich strategii uczenia się, oraz zbadanie ich preferencji i stosunku do rozwijania umiejętności językowych za pomocą narzędzi cyfrowych.Wyniki badania pokazują, że współcześni dobrzy uczniowie wykorzystują szereg działań związanych z technologiami cyfrowymi ułatwiającymi naukę języka. Badani studenci korzystają z wielu narzędzi cyfrowych, umożliwiających imersję językową, co w rezultacie przyczynia się do rozwoju ich wiedzy, sprawności i umiejętności. Rozwój ten jednak tylko w bardzo ograniczonym zakresie dotyczy sprawności produktywnych, umiejętności radzenia sobie z mnogością dostępnych narzędzi cyfrowych i materiałów do nauki języka, czy też zdobywania i wykorzystania wiedzy o niektórych narzędziach technologicznych i ich funkcjach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies