Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Duszny" zwierzyniec jako obraz człowieka Platona

Tytuł:
"Duszny" zwierzyniec jako obraz człowieka Platona
The internal zoological garden as Platos image of man
Autorzy:
Sosnowski, Leszek
Data publikacji:
2012
Słowa kluczowe:
philosophy
metafora zwierzęca
filozofia
kultura
animal metaphor
Plato
culture
Platon
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Linki:
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/23737  Link otwiera się w nowym oknie
http://pau.krakow.pl/KwartalnikFilozoficzny/KF_XL_2012_z2_06.pdf  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Animal metaphors have been often used in European culture. Philosophers used them from the antiquity till contemporary time. Animals illustrated thoughts and argumentations in their writings. Plato described almost full zoological garden in his dialogues. There are both domestic and wild animals alike, describe in literary, psychological, didactic or educational sense. The most famous animal, however, is a tortoise well known from Zeno of Elea defense of Parmenidean doctrines. A tortoise has been used in the writing of the most prominent philosophers like Aristotle, A. Shaftesbury, J. Locke, G.W. Leibniz, H. Bergson and B. Russell.

Metaforyka zoologiczna była wykorzystywana w wielu dziedzinach kultury europejskiej, sięgali po nią również filozofowie od czasów starożytnych po współczesne. W swoich pismach, przy okazji prowadzonych wywodów i argumentacji, nie tylko dotyczących mimetyzmu zwierzęcego i ludzkiego, przedstawiali licznych przedstawicieli świata zwierzęcego. Interesujący nas tu Platon zawarł w swoich dialogach cały niemal ogród zoologiczny, zawierający zwierzęta oswojone (koń, pies, osioł) i dzikie (lew, małpa), pełzające (wąż) i latające (gołąb, świerszcz, nietoperz). Największą jednak sławę zyskał prehistoryczny gad, użyty po raz pierwszy w argumencie Zenona z Elei. Żółw obecny był w dziełach najwybitniejszych filozofów, jak Arystoteles, Anthony Shaftesbury, John Locke, Gottfried W. Leibniz, Henri Bergson, czy Bertrand Russell, by ograniczyć się jedynie do najważniejszych. Poza tym ściśle filozoficznym użyciem było to również wykorzystanie literackie, psychologiczne, dydaktyczne, czy edukacyjne. Można postawić tezę, że im dalej było od filozofii tym bardziej każdy z poziomów czy typów przedstawień, pełniąc swoistą dla siebie funkcję, nasycony był retorycznością opisu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies