Tytuł pozycji:
The heart in the ukrainian philosophical thought
- Tytuł:
-
The heart in the ukrainian philosophical thought
Serce w ukraińskiej myśli filozoficznej
- Autorzy:
-
Yakubovskyi, Vitalii
- Słowa kluczowe:
-
HEART, SOUL, PHILOSOPHY, WORDVIEW, SYMBOL, EMOTIONS
SERCE, DUSZA, FILOZOFIA, ŚWIATOPOGLĄD, SYMBOL, EMOCJE
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem pracy było przedstawienie opisu problemu filozofii serca na podstawie dzieł Hryhoria Skoworody, Pamfiła Jurkewicza, Mykoły Gogola i Pantełejmona Kulisza. Filozofia serca jest jednym z głównych kierunków filozofii ukraińskiej. Ukraińska filozofia opierała się na duchowo-etycznych zasadach z czasów Rusi Kijowskiej, gdzie nastąpiło przejście od mitologicznego światopoglądu do światopoglądu filozoficzno-religijnego. W centrum filozofii był człowiek i jego uczucia, kontrastujące duchowo i cieleśnie. Opisane to zostało dokładnie w pierwszym rozdziale.W drugim rozdziale została opisana wizja filozofii serca Hryhoria Skoworody i Pamfiła Jurkewicza. Filozofia serca odgrywa centralną rolę w pracach obu filozofów. Skoworoda napisał, że człowiek jest centrum Wszechświata. Jego serce jest nie tylko składnikiem emocjonalnym, ale także symbolem życia duchowego. Serce jest centrum ludzkiej duszy, a dusza jest życiem całego człowieka. Wszystkie ludzkie czyny wychodzą z serca. Filozofia serca uległa największemu teoretycznemu ugruntowaniu przez Pamfiła Jurkewicza. Według niego, serce jest główną ideą, stanowi podstawę fizycznego i duchowego życia człowieka. Obaj filozofowie poświęcili dużą uwagę symbolowi serca w Biblii, która odegrała bardzo ważną rolę w ich koncepcji filozofii serca.W trzecim rozdziale dokonany został opis wizji filozofii serca, przez takich działaczy kultury ukraińskiej jak: Mykoła Gogol i Pantełejmon Kulisz. Symbol serca odegrał ważną rolę w ich dziełach. Gogol jak i Skoworoda nazywa duszę sercem. Serce jest źródłem poznania w dziełach Gogola. Jest ono centrum świata emocjonalnego, gdzie czyny pochodzą z serca. Podstawową zasadą światopoglądu Kulisza była natomiast dwoistość natury ludzkiej. Uważał, że serce jest bezpośrednio związane z wewnętrznym człowiekiem. Próbuje on podzielić świat na wewnętrzny i zewnętrzny. Natura człowieka wewnętrznego jest sercem, które jest ściśle związane z miłością do ojczyzny, zaś natura człowieka zewnętrznego jest wroga. Kulisz nazywa serce glową. Jego filozofia serca wychodzi poza ukraińską duchową przestrzeń i stale koreluje ze świadomym odniesieniem do filozoficznej opinii racjonalizmu. Na podstawie twórczego dziedzictwa Hryhoria Skoworody, Pamfiła Jurkewicza, Mykoły Gogola i Pantełejmona Kulisza chciałem przekazać to, że Serce jest centrum całego życia ludzkiego, że wszelkie czyny, słowa i emocje pochodzą z serca. W powyższej pracy chciałem pokazać, że naród ukraiński od początku był bogaty duchowo, jednakże współcześnie, społeczeństwo ukraińskie staje się bardziej racjonalne, zapominając o duszy i sercu.
Main focus of this thesis was to present the problems description of Philosophy of Heart on the basis on Hryhoriy Skovoroda, Pamfila Yurkevych, Mykola Gogol and Panteleimon Kulish works. Philosophy of heart is one of major directions of Ukrainian philosophy. Ukrainian philosophy based on spiritually-ethic principles from times of Kyiv Rus, where a transition took place from a mythological worldview to the worldview philosophical-religious. There was a man and his feelings in the center of philosophy, contrasting spiritual and corporal. The first division describes it exactly. The vision of philosophy of heart by Hryhoriy Skovoroda and Pamfil Yurkevych is described in the second division. Philosophy of heart plays a central role of philosopher’s works. Skovoroda wrote that a man is a center of Universe, a heart for him is not only an emotional constituent but also symbol of spiritual life, a heart is the center of the human soul and the soul is the whole human’s life. All human acts go out a heart. Philosophy of heart of Pamfil Yurkevych yielded to the most theoretical ground. A heart is a main idea it comes forward as basis of physical and spiritual life of man. Both philosophers spared large attention of symbol of heart in Bible. Bible played a very important role in conceptions of philosophy of heart both.In the third seperation cognize the world view of the Ukrainian cultural figures of literature, such as: Mykola Gogol and Panteleimon Kulish. A heart plays an important role in their works. Gogol like as Skovoroda names the soul a heart. A heart is the source of cognition, in Gogol’s work a heart is the center of the emotional world, acts go out a heart. Basic principle of world Kulish’s view was duality of human nature. He considered that a heart is directly related to the internal man. He tries to divide the inner and external world. Nature of internal man is a heart, that it is closely constrained with love to the motherland. An external man is hostile. He names a heart a head. A symbol of heart is a more favourite in his work. His philosophy of heart goes out outside Ukrainian spiritual space and constantly correlates with conscious reference on philosophical opinion of rationalism. On the based on creative inheritance of Hryhoriy Skovoroda, Pamfil Yurkevych, Mykola Gogol and Panteleimon Kulish I want to show that Heart is the center of all human life, that all acts, words and emotions originate from a heart. In the above thesis I want to show, that the Ukrainian people was spiritually rich from beginning, however modern Ukrainian society becomes all more rational, forgetting about the soul and heart.