Tytuł pozycji:
Revival of the cinematographic industry in Saudi Arabia
Tematem pracy jest odrodzenie przemysłu kinematograficznego w Arabii Saudyjskiej, a jej celem analiza rozwoju kinematografii saudyjskiej z uwzględnieniem aspektów społeczno-kulturowych i historycznych związanych z funkcjonowaniem Arabii Saudyjskiej jako organizmu państwowego. Praca przedstawia saudyjską branżę filmową w głównym odniesieniu do zakazu kinowego zniesionego w kwietniu 2018 r. i wskazuje na zależności między programem reform kinematograficznych zawartych w Wizji 2030, a planowaną dywersyfikacją saudyjskiej gospodarki, strategią ocieplenia wizerunku konserwatywnej monarchii oraz chęcią zwiększenia poparcia społeczeństwa dla rodziny królewskiej.Praca składa się ze wstępu, zakończenia oraz trzech części, w których przedstawiony jest omawiany temat. Rozdział pierwszy wprowadza w historyczno-polityczny kontekst kształtowania się Królestwa Arabii Saudyjskiej do obecnej formy islamskiej monarchii absolutnej oraz umiejscawia w nim przemysł kinematograficzny. Kolejny rozdział jest przeglądem saudyjskiego dorobku filmowego od lat 30 XX w. zaczynając, przez twórczość poruszającego problem kinowych restrykcji dokumentalisty, Abdullaha Al-Eyafa, na nowoczesnym kinie fabularnym kończąc. Ostatni rozdział poświęcony jest bliższemu spojrzeniu na program reform Wizji 2030 oraz sposobu w jaki wpisują się w niego zmiany w branży kinematograficznej. Mówi też o tym, jaki jest cel ich wprowadzenia i jak przyjmowane są przez saudyjskie społeczeństwo.
The subject of presented thesis is the revival of the cinematographic industry in Saudi Arabia, while it's purpose is to analyze the development of Saudi cinema considering sociocultural and historical aspects associated with the functioning of Saudi Arabia as a state organism. This thesis presents the Saudi film industry in the main reference to the cinema ban that was abolished in April 2018 and points to the connections between the programme of cinematographic reforms of Saudi Vision 2030 and the planned diversification of Saudi economy, the strategy of raising the conservative monarchy's profile as well as the desire to increase public support for the royal family.The thesis consists of an introduction, ending and three parts where the discussed subject is presented. The first chapter is about historical and political context of forming the Kingdom of Saudi Arabia till the present Islamic absolute monarchy and the place of cinema industry in it. The next chapter is an overview of Saudi film work from the 30s of the 20th century, through documentary filmmaker, Abdullah Al-Eyaf's artistic output that brings up an issue of cinema restrictions, to the modern Saudi films. The last chapter is a closer look at the reforms of Saudi Vision 2030 and the way how cinema industry modifications are part of it. It is also dedicated to the purpose of their implementation and the way Saudi society adopt them.