W niniejszej pracy zająłem się zagadnieniem relacji międzyludzkich i międzykulturowych. Tolerancja i otwartość na obcą kulturę wzbudza wiele skrajnych i często niepotrzebnych emocji, podpartych stereotypami. Dlatego warto odchodzić od krzywdzących generalizacji, zwłaszcza na lekcjach języka polskiego, które oprócz kształtowania podstawowych umiejętności, takich jak: czytanie, pisanie, mówienie, stanowią doskonałą okazję do rozwijania kompetencji społecznych. Poruszyłem kwestię patriotyzmu i konieczności jego współczesnej aktualizacji. Pochyliłem się nad kwestią lektur szkolnych i wskazałem, że musimy kłaść większy nacisk na ich interpretację, zwłaszcza pod kątem zawartej w niej dyskryminacji na tle kulturowym z powodu uwarunkowań historycznych, w czasie których książki te zostały napisane. Zaproponowałem także kilka sposobów na angażującą ucznia pracę z lekturą. Aby polonista skutecznie uwrażliwiał uczniów na kwestię tolerancji, powinien zapoznać się ze współczesnymi tekstami literackimi. Spośród wielu interesujących propozycji wybrałem trzy książki: Która to Malala? Renaty Piątkowskiej; Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo Grzegorza Gortata oraz Metro 2033, którego autorem jest Dmitry Glukhovsky – i omówiłem je w swojej pracy.Renata Piątkowska i Grzegorz Gortat podjęli aktualną tematykę, akcja ich utworów rozgrywa się w krajach muzułmańskich, dotyczy czy to problemu wojny, terroru, czy też prześladowań i braku poszanowania praw kobiet. Która to Malala Piątkowskiej przypomina, że wiedza jest silniejsza od broni, natomiast Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo Gortata ukazuje bezlitosne oblicze wojny z perspektywy kilkuletniego dziecka. Z kolei rosyjski pisarz Dmitry Glukhovsky, w wykreowanym przez siebie postapokaliptycznym świecie, sportretował człowieka zmuszonego do przetrwania w ekstremalnych warunkach. Badając wizję społeczeństwa zamieszkałego w moskiewskim metrze, postawiłem pytania o zachowanie człowieczeństwa w środowisku, które stopniowo ulega degradacji. Pojawiający się w powieści motyw czarnego, niesie ze sobą uniwersalne przesłanie, adresowane do wszystkich, którzy obawiają się kontaktu z Obcym. Ponadto w Metrze 2033 znajdziemy wiele innych nawiązań do historii XX wieku.
In this work I started the daunting issue, from the point of view of human relationships. Tolerance and openness to foreign culture, particularly on Muslim-raises a variety of extreme and often unnecessary emotions, supported stereotypes. Therefore, you may want to move away from prejudicial generalizations, especially on the Polish language lessons, which in addition to the basic skills in reading and writing, provide an excellent opportunity for the development of social competence. To Polish effectively providing them with encouragement of students to the issue of tolerance, should benefit from a wide range of contemporary literary texts. I suggest the three most valuable books, created by Polish and foreign authors: Która to Malala Moje cudowne dzieństwo w Aleppo; Metro 2033. Renata Piatkowska and Grzegorz Gortat through their books, the closer the difficulties faced by Muslim environment. Incessant war, terror and persecution and a lack of respect for women's rights, are the everyday existence of the inhabitants of many Islamic countries. Understanding the story both emotional layer facilitates the reading, free from hatred to opracowców and culprits. A Piątkowskiej Malala recalls that knowledge is stronger than the weapons, while My wonderful childhood in Aleppo Gortat reveals the merciless face of war from the perspective of a child is several years old.In turn, Russian author Dmitry Glukhovsky, perturbed by the post-apocalyptic world, represented a man forced to survive in extreme conditions. Exploring the vision of the society residing in the Moscow subway, questions arise about the behavior of humanity in an environment which gradually degrade. That appears in the novel the black theme carries a universal message, addressed to all societies that fear of contact with new cultural circle. In addition, Metro 2033, we find many other references and symbols, to discuss the tumultuous history of the 20th century. In addition to the issues mentioned in the reading work is a series of useful tips, useful for absorbing students work with a book.