Tytuł pozycji:
Widmowe wizje świata po końcu: dystopia – apokalipsa – postapokalipsa w polskich utworach hip-hopowych
- Tytuł:
-
Widmowe wizje świata po końcu: dystopia – apokalipsa – postapokalipsa w polskich utworach hip-hopowych
Spectral Visions of The End of The World: Dystopia - Apocalypse - Post-Apocalypse in Polish hip-hop songs
- Autorzy:
-
Ciepłucha, Klaudia
- Słowa kluczowe:
-
hip-hop, Polish hip-hop, dystopia, apocalypse, post-apocalypse, End, spectrum, hauntology, Sokół and Marysia Starosta, Hades, Trzeci Wymiar, PRO8L3M, donGURALesko, remix, text, music, video, Derrida, hip-hop studies, popular music studies, postmodernism
hip-hop, polski hip-hop, dystopia, apokalipsa, postapokalipsa, Koniec, widmo, widmontologia, Sokół i Marysia Starosta, Hades, Trzeci Wymiar, PRO8L3M, donGURALesko, remiks, teskt, muzyka, Derrida, postmodernizm, hip-hop studies, popular music studies
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy „Widmowe wizje świata po końcu: dystopia – apokalipsa – postapokalipsa w polskich utworach hip-hopowych” autorka dokonuje analizy wybranych tekstów piosenek hip-hopowych, których tematem przewodnim jest szeroko rozumiany Koniec, w kontekście Derridiańskiej koncepcji hauntologie (widmontologii). Wykorzystane przez raperów elementy kreacji światów dystopijnych, apokaliptycznych oraz postapokaliptycznych zostają zderzone z innymi komponentami utworu hip-hopowego, takimi jak muzyka oraz teledysk. Specyficzny asamblaż kulturowy, jakim jest utwór hip-hopowy, staje się okazją do przyjrzenia się zjawisku remiksu z perspektywy zwrotu postmodernistycznego.
In the thesis "Spectral Visions of The End of The World: Dystopia - Apocalypse - Post-Apocalypse in Polish hip-hop songs" author analyzes selected texts of Polish hip-hop songs, whose theme is the broadly understood End, in the context of the Derridian concept of hauntology (hauntologie). The elements of the creation of dystopian, apocalyptic and post-apocalyptic worlds used by rappers are confronted with other components of the hip-hop song, such as music and music video. The specific cultural assemblage which is the hip-hop song becomes an opportunity to look at the phenomenon of a remix from the perspective of postmodernism.