Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Gold ornaments of the people of Wielbark culture in Lubowidz phase

Tytuł:
Gold ornaments of the people of Wielbark culture in Lubowidz phase
Złote ozdoby ludności kultury wielbarskiej w fazie lubowidzkiej.
Autorzy:
Błażejewska, Angelika
Słowa kluczowe:
Wielbark culture; Lubowidz phase; ornaments; gold
kultura wielbarska; faza lubowidzka; ozdoby; złoto
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The following work gathers, organizes and characterizes the golden ornaments from the Wielbark culture in the Lubowidz phase. Particular attention was paid to the particular category of ornaments such as Schlangenkopf bracelet, S-clasp, double-conical beads, spherical and pear-shaped pendants, rings and the context in which they were found. In addition, the focus was on the description of used gold smith techniques such as casting, filigree, granulation, incrustation, embossed ornaments and engraved and embossed applications. The Wielbark culture and its style characteristic for the phase of Lubowidz was briefly characterized. At the end, the problem of the volatility of material culture as a result of the burning of funeral pyres and the impact of objects from the Wielbark culture on Przeworsk culture is presented.

W niniejszej pracy zostały scharakteryzowane złote ozdoby pochodzące z obszaru objętego zasięgiem kultury wielbarskiej, datowane na fazę lubowidzką, tj. na wczesny okres rzymski i początki młodszego okresu rzymskiego. Szczególną uwagę poświęcono poszczególnym kategoriom ozdób takim jak bransolety wężowate, klamerki esowate, paciorki dwustożkowate, wisiorki kuliste i gruszkowate, pierścienie oraz kontekstowi w jakim zostały one znalezione. Oprócz tego skupiono się na stosowanych technikach złotniczych takich jak odlewanie, filigran, granulacja, inkrustacja, ornamenty wybijane i ryte oraz tłoczone aplikacje. Pokrótce scharakteryzowano kulturę wielbarską i stylistykę charakterystyczną dla fazy lubowidzkiej. Przedstawiono również problem nieuchwytności pewnych elementów kultury materialnych ze względu na stosowanie ciałopalnego obrządku pogrzebowego oraz poruszono zagadnienie wpływu stylu kultury wielbarskiej na tzw. wschodnią strefę kultury przeworskiej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies