Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The evolution of the image of Hell based on the writings of selected mystics (12th-14th century).

Praca jest próbą podjęcia polemiki z postawioną w książce Georgesa Minoisa "Historia Piekła" tezą, jakoby średniowieczne wyobrażenie piekła, pojawiające się u mistyków przepełnione było grozą. Autor pokazuje, że teza taka jest krzywdzącą generalizacją, a zagadnienie obrazu piekła u mistyków jest o wiele bardziej złożone. W pierwszym rozdziale poruszono kwestię definicji piekła i jego opisu w wierzeniach żydowskich, greckich oraz rzymskich. Przeanalizowano jaki wpływ wyobrażenia te miały na wizję chrześcijańską. W dalszej części rozdziału autor śledzi, jak zmieniało się rozumienie piekła począwszy od czasów wczesno chrześcijańskich aż do XI wieku, jednocześnie analizując, najistotniejsze jego zdaniem przemiany i trudności, z jakimi musieli się zmierzyć teologowie chrześcijańscy chcąc stworzyć spójną i jednolitą koncepcję zaświatów. W rozdziale drugim omówiono, jakie przemiany zaszły w religijności oraz duchowości począwszy od XI wieku, a także czy mogły się one przekładać na ewolucję w wyobrażeniu piekła. Rozdział trzeci poświęcony został analizie pism poszczególnych mistyków i wyłaniającemu się z nich obrazowi piekła. Podjęto próbę usystematyzowania poglądów poszczególnych autorów i odnalezienia cech wspólnych z uwzględnieniem podziału na trzy kręgi kulturowe. Jednocześnie autor stara się odpowiedzieć na pytanie, czy poza przytoczonymi w rozdziale drugim czynnikami, istniały inne, które mogły wpływać, na wyobrażenie danej postaci. W zakończeniu autor pokazuje, że wyobrażenia piekła, jakie możemy znaleźć w pismach Mistrza Eckharta, Henryka Suzo, Jana Taulera a także Julianny z Norwich, autora Chmury Niewiedzy oraz Tomasza Kempisa są zupełnie odmienne od stawianej przez Minoisa tezy, ponieważ zamiast na grozie i cierpieniu, opierają się na smutku i wiecznym braku Boga.

The dissertation is focused on the polemics with the thesis in Georges Minois's book "The Story of Hell" that the medieval image of hell in mystics' writings from the Middla Ages was filled with horror. The author argues that such opinion is a harmful generalization, and the issue of the image of hell in mystics's writings was much more complex. The first chapter is devoted to the definition of the Hell and its description in Jewish, Greek and Roman beliefs. Later the influence of these ideas on the Christian vision was analyzed. Furthermore, the author describes how the understanding of hell changes from the beginnings of the Christianity to the 11th century, analyzing the most important changes and obstacles that Christian theologians had to face in order to create an integrated and uniform conception of afterlife. In the second chapter the author focuses on the changes in religiosity and spirituality since the 11th century, and whether they had impact on the creation of the Hell's image. The third chapter is devoted to analyzing selected writings of specific mystics and created image of hell. An attempt was made to systematize the views of various authors and find characteristic features using the division into three cultural circles. The author claims that the images of hell emerging from the writings of Master Eckhart, Henryk Suzo, Jan Tauler and also Julianna of Norwich, the author of Cloud of Ignorance and Tomasz Kempis are different from the thesis presented by Minois, based not on horror, but on sadness and eternal lack of God.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies