Tytuł pozycji:
Antiuquity in Zbigniew Herbert’s art. School reception of artist’s output.
- Tytuł:
-
Antiuquity in Zbigniew Herbert’s art. School reception of artist’s output.
Obraz antyku w twórczości Zbigniewa Herberta. Szkolna recepcja twórczości artysty
- Autorzy:
-
Ochab, Monika
- Słowa kluczowe:
-
antyk, tradycja, klasycyzm, Herbert, współczesność, uczeń, nauczyciel.
Antiuquity, antique, tradition, classicism, Herbert, contemporary, student, teacher.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This study investigates antiquity in Zbigniew Herbert’s work. Classicism is an important term in Herbert’s poetry. Antiquity is considered to be the era of brilliance in culture. During this period excellent works have been published and, what is more, a man of high moral values has been formed. Herbert is part of this particular tradition. He is inspired by themes and motifs of antiquity in order to present universalism and timelessness of this period. Herbert as a poet endeavours to protect culture and human values. He was convinced that breaking with tradition may entail degradation of art and its falling into an abyss. According to him, culture will exists only if its continuity is preserved. Such a turn into mythology qualifies Herbert’s work as a classical trend of contemporary literature. The purpose of my thesis is to present how and by means of which tools Zbigniew Herbert refers to the ancient tradition. The dissertation examines to what extent Herbert’s poetry is present in Polish language and literature education as well as investigates whether this poet is considered as a continuator of ancient culture. The analysis of school textbooks for both general and technical secondary schools is supposed to indicate how and which of Zbigniew Herbert’s works are cited during Polish language and literature lessons.
Tematem niniejszej pracy jest obraz antyku w twórczości Zbigniewa Herberta. W twórczości Zbigniewa Herberta klasycyzm jest bardzo ważnym pojęciem. Antyk, uważany za epokę świetności w kulturze, wydał dzieła uznane za doskonałe, ponadto uformował człowieka o wysokich wartościach moralnych. Zbigniew Herbert wpisuje się w tę określoną tradycję. Czerpie z tematów i motywów antycznych, aby ukazać jej ponadczasowość i uniwersalność. Herbert jako poeta dążył do obrony kultury i ogólnoludzkich wartości. Był przeświadczony, że zerwanie z tradycją pociągnie za sobą degradację sztuki i jej osunięcie się w przepaść. Według niego kultura będzie istnieć tylko i wyłącznie wówczas, gdy zostanie zachowana jej ciągłość. Taki zwrot ku mitologii zadecydował, że twórczość Herberta zaliczana jest do nurtu klasycznego współczesnej literatury. Celem mojej pracy jest zaprezentowanie, w jaki sposób i z wykorzystaniem jakich narzędzi Zbigniew Herbert nawiązuje do tradycji antycznej. Praca ma na celu zbadać, w jakim stopniu poezja Herberta obecna jest w szkolnej edukacji polonistycznej oraz czy poeta uznany jest za kontynuatora kultury antycznej. Analiza podręczników szkolnych dla klas liceum i technikum ma wskazać, które z utworów Zbigniewa Herberta i w jaki sposób są przywoływane na lekcjach języka polskiego.