Tytuł pozycji:
Sonatas by Domenico Scarlatti - the Issues of Form and Style on the Example of Selected Pieces from the 'Essercizi per Gravicembalo'
- Tytuł:
-
Sonatas by Domenico Scarlatti - the Issues of Form and Style on the Example of Selected Pieces from the 'Essercizi per Gravicembalo'
Sonaty Domenica Scarlattiego - problematyka formy i stylu na przykładzie wybranych utworów ze zbioru "Essercizi per gravicembalo"
- Autorzy:
-
Palacz, Julia
- Słowa kluczowe:
-
sonata, Domenico Scarlatti, harpsichord music, 18th century, binary form, galant style, mid-century style, Francesco Galeazzi
sonata, Domenico Scarlatti, muzyka klawesynowa, XVIII wiek, forma binarna, styl galant, Francesco Galeazzi
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem niniejszej pracy jest próba zbadania sonat klawesynowych Domenica Scarlattiego pod kątem konstruowania formy oraz ich unikalnej stylistyki w oparciu o szczegółowe analizy konkretnych utworów, a przy tym sprawdzenie przydatności różnych metod oraz teorii formy w przypadku analizy tego repertuaru. Dla ukazania tej twórczości we właściwym kontekście w rozdziale pierwszym pracy, prezentującym biografię kompozytora, wskazane zostały okoliczności jej powstania, następnie w rozdziale drugim skrótowo prześledzone zostały ogólne przemiany gatunku sonaty w kolejnych epokach. Rozdział trzeci poświęcony został samej analizie – zaprezentowane w nim utwory pochodzą ze zbioru "Essercizi per gravicembalo", wydanego w Londynie w roku 1738 i będącego jedyną oficjalną publikacją sonat kompozytora, jaka ukazała się za jego życia.
The purpose of this thesis is the study of the keyboard sonatas by Domenico Scarlatti with regard to their form and unique style, basing on the thorough analyses of some concrete examples and at the same time – the evaluation of the usefulness of some methods and theories for analysing this repertoire. To present the oeuvre in its proper context the first chapter introduces the biography of the composer and in the second chapter the overall history of the sonata has been briefly traced. The third chapter is devoted to the analysis – the pieces presented here are selected from the ‘Essercizi per Gravicembalo’, the only official publication of Scarlatti’s works during his lifetime published in 1738 in London.