Tytuł pozycji:
,,Stoicyzm w listach Petrarki
Praca dotyczy wątków filozofii stoickiej, które znaleźć możemy w łacińskiej epistolografii Francesco Petrarki, a także te jej elementy, które poeta odrzucił. Stara się również zaznaczyć zmiany, jakie zachodziły w światopoglądzie poety na przestrzeni lat. Ma na celu ukazać eklektyczny charakter osobistej filozofii Petrarki, opierającej się na stoicyzmie z jednej i chrześcijaństwie z drugiej strony. W pierwszym rozdziale omawiam problem stoickiego podziału na rzeczy zależne i niezależne, kwestię cnoty oraz rolę Fortuny (Losu) w życiu człowieka. Drugi rozdział dotyczy przeszkód, które mogą stanąć na drodze do stoickiej mądrości i doskonałości - afektów. Omawiam w nim sam proces walki Petrarki z tymiż, a następnie analizuję porażki i zwycięstwa jakie odniósł. W trzecim rozdziale rozważam problem czasu oraz relacji z drugim człowiekiem. Praca obejmuje zbiory listów: Epistolae metricae, Familiarum rerum oraz Seniles. Etykę filozofii stoickiej oparłem przede wszystkim o poglądy młodszej szkoły stoickiej (Epikteta, Marka Aureliusza oraz Seneki Młodszego).
The thesis deals with threads of Stoic philosophy that can be found in Latin epistolography of Francesco Petrarch, as well as those elements that the poet rejected and also tries to highlight the changes that have taken place in the poet's worldview over the years. It aims to show the eclectic nature of Petrarch's personal philosophy, based on stoicism on the one hand, and Christianity on the other. In the first chapter I discuss the problem of the stoic division into dependent and independent things, the issue of virtue and the role of Fortune (Fate) in human life. The second chapter deals with obstacles that can stand in the way of stoic wisdom and perfection - affect. In it I also discuss the process of Petrarch's fight with them, and then analyze the defeats and victories he has achieved. In the third chapter I consider the problem of time and relationships with other people. The work includes collections of letters: Epistolae metricae, Familiarum rerum and Seniles. I based the ethics of Stoic philosophy primarily on the views of the younger Stoic school (Epictetus, Mark Aureliusz and Seneca the Younger).