Tytuł pozycji:
Pomiędzy improwizacją a live electronics. Twórczość Fractal Fantasy oraz Roberta Aiki Aubrey Lowe
Praca skupia się na ukazaniu granicy interpretacji zjawisk muzycznych, którą ustanawiała klasyczna teoria muzyki. Granica ta jest niewyraźna, a dotychczasowe teorie nie wystarczają, by precyzyjnie zdefiniować zmiany zachodzące w szeroko pojętej współczesnej muzyce eksperymentalnej. Muzyczna improwizacja występująca w otoczeniu takich kategorii jak performance, intermedia czy organiczne konstelacje ciało-utwór-wykonanie wytwarza nowe możliwości ich połączeń, mnoży niejednolitość doświadczenia samego artysty, ale też słuchacza lub słuchaczki. Płaszczyzna wyżej wspomnianego nałożenia perspektyw domaga się analizy zależności, w jakie uwikłana jest dziś muzyka. Do głębszej analizy owych zjawisk posłuży mi twórczość Fractal Fantasy oraz Roberta Aiki Aubrey Lowe. Refleksja nad współczesnymi praktykami live electronics przez pryzmat orientacji fenomenologicznej wskazuje możliwe kierunki rozwoju myślenia o specyfice funkcjonowania tej muzyki oraz nad jej powiązaniami z improwizacją.
The work focuses on presenting the limit of interpretation of musical phenomena which was established by classical music theory. The limit is vague, and previous theories are not sufficient, to precisely define changes taking place in broadly defined contemporary experimental music. Musical improvisation occurring in the surroundings of such categories as performance, inter-media or the organic constellation body-piece-performance produces new possibilities of their connections, multiplies unevenness of the artist's and also the listener's experience. The platform of the above-mentioned overlapping perspectives demands correspondence analysis in which music is involved today. For deeper analysis of such phenomena I used the work of Fractal Fantasy as well as Robert Aiki Aubrey Lowe. The reflection over the current practices of live electronics through the prism of the phenomenological orientation indicates possible directions of thought development of specific functionality of that music and its connections with improvisation.