This work talks about persuasive techniques used in local government elections. Local elections are very different from the parliamentary one because of their character and a possibility direct contact with every voter. This essay analysis techniques like halo effect, liking, social proof, scarcity, authority, reciprocity, commitment and consistency based on political campaigns of the City of Ruda Slaska Presidential elections in 2018.Candidates were Grażyna Dziedzic, Tomasz Piechniczek, Aleksandra Skowronek and Marek Wesoły, and represent very different groups: candidates supported by the two biggest parties in Poland, a candidate supported by a local party, and an independent candidate, who was also in office at that time.This essay is divided into 3 chapters. First one contains definitions of exerting influence, persuasion, and manipulation, descriptions of some persuasive techniques, and impact of building recognition in the first phase of the campaign on its further phases, as well as differences between a local campaign and a state one. Second chapter contains a quick legal analysis of local elections in Poland, where I talked about the rules of the executive branch of the local government elections or time of the campaigns, The third chapter included a research case, where I talk about methodology, and the characteristics of the given case, like the geography, history, demography or legal status if the City of Ruda Slaska. The last subchapter is the largest and most crucial part- the analysis of the political campaigns of the City of Ruda Slaska Presidential elections in 2018.This analysis shows that regardless of political affiliation or views or election program, local politicians use the same persuasive techniques. Their marketing activities are not only very similar on the direct level, but also in their elections materials, whose form is almost identical. Differences in the campaigns could be spotted in their non-verbal speech, which often depends on rhetorical skills, and in the multitude of propagation of election materials, which depends on their funding, and presence in media (traditional and social-media), and the popularity of a given candidate.
Niniejsza praca podejmuje temat technik perswazyjnych wykorzystywanych w wyborach samorządowych. Wybory samorządowe znacząco różnią się od wyborów parlamentarnych ze względu na ich lokalny charakter.Kandydatami na Prezydenta Miasta Ruda Śląska w 2018 r. byli: Grażyna Dziedzic, Tomasz Piechniczek, Aleksandra Skowronek i Marek Wesoły. Stanowią oni grupę przekrojową – kandydaci popierani przez dwie największe partie w Polsce – Platformę Obywatelską (Aleksandra Skowronek) i Prawo i Sprawiedliwość (Marek Wesoły), kandydat wspierany przez partię lokalną – Śląską Partię Regionalną (Tomasz Piechniczek) oraz kandydatka niezależna (Grażyna Dziedzic), która jednocześnie była ówcześnie urzędującym prezydentem.Praca została podzielona na trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale znajdują się: teoretyczne i definicyjne omówienie zagadnień wywierania wpływu, perswazji i manipulacji, opis wybranych technik perswazyjnych oraz wpływu budowania rozpoznawalności w pierwszej fazie kampanii na jej dalsze etapy, a także różnice między kampanią lokalną a ogólnokrajową i wpływ na kampanię lokalną wynikającym z owych różnic. Drugi rozdział zawiera krótką analizę prawną wyborów samorządowych w Polsce, gdzie zostają poruszone takie zagadnienia jak zasady wyboru władzy wykonawczej na szczeblu samorządowym oraz ramy czasowe kampanii wyborczej. W rozdziale trzecim znajdują się badania własne, gdzie w pierwszych podrozdziałach zamieszczono informacje odnośnie do metodologii oraz charakterystyki terenu badań, która zawiera opisy położenia geograficznego, rysu historycznego, stanu demograficznego oraz statusu prawnego Rudy Śląskiej. Ostatni podrozdział jest największą a zarazem kluczową częścią pracy – analizą kampanii wyborczej poszczególnych kandydatów na Prezydenta Miasta Ruda Śląska w wyborach do samorządów w 2018 r.Analiza pokazuje, że bez względu na ugrupowanie polityczne bądź niezależność partyjną czy też poglądy i program wyborczy politycy stosują podobne bądź te same techniki perswazyjne. Ich działania marketingowe są zbliżone nie tylko na poziomie działań bezpośrednich, ale można to zauważyć także w materiałach wyborczych, których forma jest niemal identyczna. Zróżnicowanie ich kampanii można zauważyć w mowie niewerbalnej, której jakość wiąże się z umiejętnościami retorycznymi mówcy, a także w mnogości rozpropagowania materiałów wyborczych, co zależne jest głównie od funduszy wyborczych, oraz w częstotliwości występowania w mediach zarówno tradycyjnego, jak i nowego nurtu, w których obecność zależy od popularności kandydata i jego poczytności.