Tytuł pozycji:
Links between the humor styles, workload, burnout and work engagement in group of teachers.
- Tytuł:
-
Links between the humor styles, workload, burnout and work engagement in group of teachers.
Związek pomiędzy stylami poczucia humoru, obciążeniami zawodowymi a wypaleniem zawodowym i zaangażowaniem w pracę w grupie nauczycieli
- Autorzy:
-
Romaszuk-Wojciechowska, Agnieszka
- Słowa kluczowe:
-
burnout, work engagement, styles of humor, teachers
wypalenie, zaangażowanie w pracę, style poczucia humoru, nauczyciele
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the groups especially prone to burnout are teachers. In former studies adaptational styles of humor have shown positive correlation with optimism, good mood, positive affect, resilience and level of stress. A group of 113 teachers from technical and vocational schools have been surveyed, in order to examine whether adaptational humor are individual’s personal resources connected to low level of burnout and high level of work engagement and if they can modify the perception of amount of workload. The analysis of the correlation partially confirmed the relation between one of the adaptational styles (self-enhancing) with the energetic dimension of burnout and engagement. It has also shown the negative connection between adaptational humor and professional loads. It is possible that some types of humor allow the perception of risks at work as challenges and therefore they minimize the feeling of burden and influence the level of burnout.
Syndrom wypalenia zawodowego znacznie obniża jakość pracy i życia wielu pracowników. Jedną z grup zawodowych szczególnie narażonych na wypalenie są nauczyciele. Podejście nurtu pozytywnej psychologii pracy podkreśla znaczenie promowania zaangażowania w pracę oraz posiadanych przez jednostkę zasobów pozytywnych w zapobieganiu wystąpienia wypalenia. Humor jest jednym z czynników wskazywanych jako sprzyjający dobrostanowi jednostki. W celu sprawdzenia, czy adaptacyjne style poczucia humoru mogą stanowić zasoby osobiste, związane z niskim poziomem wypalenia i wysokim poziomem zaangażowania w pracę oraz czy mogą wpływać na odczuwane obciążenie pracą, przebadano grupę 113 nauczycieli szkół zawodowych i techników. Zastosowano trzy narzędzia: Kwestionariusz Obciążenia Pracą Pedagoga (KOZP), Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego (OLBI) i Kwestionariusz Stylów Humoru (HSQ). Analiza korelacji potwierdziła związek jednego z adaptacyjnych stylów (humoru w służbie ego) z energetycznym wymiarem wypalenia i zaangażowania oraz negatywny związek adaptacyjnych stylów poczucia humoru z obciążeniami zawodowymi. Możliwe, że niektóre rodzaje humoru pozwalają na postrzeganie zagrożeń jako wyzwań i tym samym zmniejszają odczuwane obciążenia oraz wpływają na poziom wypalenia. Kwestia ta wymaga dalszych badań z uwzględnieniem innych zmiennych wpływających na relację pomiędzy obciążeniami a wypaleniem i zaangażowaniem.