Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u pielęgniarek i położnych: Rola inteligencji emocjonalnej

Tytuł:
Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u pielęgniarek i położnych: Rola inteligencji emocjonalnej
Emotional labor and burnout among nurses and midwives: The role of emotional intelligence
Autorzy:
Janusz, Maria
Słowa kluczowe:
praca emocjonalna, wypalenie zawodowe, inteligencja emocjonalna, pielęgniarki, położne
emotional labor, burnout, emotional intelligence, nurses, midwives
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The study examines the relationship of emotional labor (surface and deep acting) with individual employee characteristics (specialization, seniority) and the consequences of regulating emotions at work. Additionally, the moderating role of emotional intelligence between emotional labor and symptoms of burnout was tested. For this purpose, a survey was conducted on a sample of 160 nurses and midwives. Emotional Labour Scale (ELS), Oldenburg Burnout Inventory (OLBI), Emotional Intelligence Test (TIE), Utrecht Work Engagement Scale (UWES), Satisfaction with Life Scale (SWLS), Satisfaction with Job Scale (SSP) were used. The results showed a negative correlation between surface acting and work engagement, life and job satisfaction. There was no relationship between those factors and deep acting. The length of seniority proved to be important in the surface acting approach. Contrary to expectations, no correlation was found between emotional work strategy and burnout. Moreover, no significant moderation of emotional intelligence was demonstrated for that relationship.

W niniejszej pracy zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych na grupie 160 pielęgniarek i położnych. Analizie poddano związek strategii pracy emocjonalnej (płytkiej i głębokiej) z indywidualnymi charakterystykami pracownika (specjalizacja, staż pracy) oraz konsekwencjami wynikającymi z pracy emocjonalnej (wypaleniem zawodowym, zaangażowaniem w pracę, satysfakcją z pracy i z życia). Dodatkowo poszukiwano odpowiedzi na pytanie o rolę inteligencji emocjonalnej między sposobami regulacji emocji w kontakcie z pacjentem a objawami wypalenia zawodowego. Do realizacji badania użyto Skali Pracy Emocjonalnej (SPE), Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego (OLBI), Testu Inteligencji Emocjonalnej (TIE), Skali Zaangażowania w Pracę (UWES), Skali Satysfakcji z Życia (SWLS) oraz Skali Satysfakcji z Pracy (SSP). Wyniki wykazały negatywną korelację między płytką pracą emocjonalną a zaangażowaniem w pracę, satysfakcją z życia i satysfakcją z pracy. Nie zaobserwowano zależności w przypadku stosowania głębokiej formy pracy emocjonalnej. Długość stażu pracy okazała się istotna w preferowanej strategii regulacji emocji. Wbrew oczekiwaniom, nie zaobserwowano korelacji między strategią pracy emocjonalnej a formami wypalenia zawodowego. Nie wykazano również istotnej moderacji inteligencji emocjonalnej na ten związek.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies