Since the 1960s, the European Commission (EC), like other European institutions, offers 1,200 traineeship positions per year in its Directorate-Generals and in the Agencies, called the Blue Book traineeship. The competition is high to get this traineeship since, for one session, 10,000 candidates, on average, apply for the Blue Book traineeship and approximately 600 of them are eventually selected. The aim of this research was to establish a profile of the Blue Book trainees by comparing their application with the rest of the candidates’, in terms of diploma, discipline studied, work experience, languages spoken, social background and reasons behind their (multiple) application(s). This study also aimed at evaluating the impact of the Kinnock reforms, which put more emphasis on the specialisation of the European civil servants, on the selection of the Blue Book trainees. Subsequent to this, a database provided by the Commission was analysed and interviews with Blue Book trainees from the Mars 2019 session were conducted. In addition to a decreasing number of candidates to the Blue Book traineeship, very visible for some nationalities, this study found that the Law degrees are still predominant in the background of the trainees, despite the assumption that an impact of the Kinnock reforms would have seen an increase in the Economics and Management graduates among the trainees. The Blue Book trainees also appear to have a higher international capital than the other candidates, characterised by a high mobility during their school career and the number of languages spoken (often the result of a double nationality). This international capital is fostered by their privileged social background which, in turn, conditions the success of the application. School and universities attended play a role, first, in the information available to the trainee regarding the existence of the Blue Book traineeship and in the use of the networks created in the EU bubble. With the recent creation of the Junior Professional Programme (JPP), the EC shows the will to retain the talents trained during the Blue Book traineeship and integrate them for a longer period in its ranks. With the possibility to take an EPSO competition at the end of the JPP, the EC is creating a new way to hire young and already trained civil servants. Although, this study presents its limits, notably due to the database, it can serve as a base for further studies on the kingpins of the European Commission.
Od lat 60-tych XX wieku Komisja Europejska (KE), podobnie jak i inne instytucje europejskie, każdego roku oferuje 1200 ofert staży w swoich dyrekcjach generalnych i agencjach, zwanych stażami tzw. Niebieskiej Księgi (Blue Book).Konkurencja jest duża aby uzyskać staż, ponieważ na jedną sesję średnio 10 000 kandydatów składa wniosek o staż w Blue Book, a ostatecznie wybiera się około 600 z nich.Celem tego badania było ustalenie profilu stażystów z Niebieskiej Księgi poprzez porównanie ich aplikacji z resztą kandydatów pod względem dyplomu, studiowanej dyscypliny, doświadczenia zawodowego, znajomości języków obcych, pochodzenia społecznego i powodów ich aplikacji.Badanie to miało również na celu ocenę wpływu reform Kinnocka, które kładą większy nacisk na specjalizację europejskich urzędników, na wybór stażystów z Niebieskiej Księgi.Następnie przeanalizowano bazę danych Komisji Europejskiej i przeprowadzono wywiady ze stażystami Blue Book (sesja od Marca 2019).Oprócz malejącej liczby kandydatów na staż w Blue Book (co jest bardzo widoczne dla niektórych narodowości), badanie wykazało, że absolwenci studiów prawniczych nadal dominują, pomimo założenia, że reformy Kinnocka miałyby wpływ na wzrost absolwentów ekonomii i zarządzania wśród stażystów.Wygląda na to, że stażyści z Blue Book mają wyższy kapitał międzynarodowy niż inni kandydaci, charakteryzujący się dużą mobilnością podczas kariery szkolnej i liczbą języków (często wynika to z podwójnego obywatelstwa).Ten międzynarodowy kapitał jest wspierany przez ich uprzywilejowane pochodzenie społeczne, które z kolei warunkuje powodzenie aplikacji.Uczęszczane szkoły i uniwersytety odgrywają rolę informacyjną. To one dostarcają informacji o dostępnych dla ucznia możliwościach staży w Blue Book oraz korzystania z sieci utworzonych w bańce UE (EU bubble).Wraz z niedawnym utworzeniem Programu Junior Professional (JPP), KE wykazuje wolę zachowania talentów wyszkolonych podczas stażu Blue Book i zintegrowania ich przez dłuższy okres w swoich szeregach. Dzięki możliwości wzięcia udziału w konkursie EPSO pod koniec JPP, KE tworzy nowy sposób zatrudniania młodych i już przeszkolonych urzędników.Chociaż niniejsze badanie przedstawia swoje ograniczenia, w szczególności ze względu na bazę danych, może ono służyć jako baza do dalszych badań.