Tytuł pozycji:
Hipolit Błotnicki as the preceptor of the Adam Jerzy Czartoryskis descendants
Dysertację otwiera krótki wstęp, omawiający literaturę przedmiotu. Praca dzieli się na trzy rozdziały.Pierwszy to krótka biografia Hipolita Błotnickiego. Błotnicki (1792−1886) przedstawiany był do tej pory przede wszystkim jako sekretarz księcia Adama Jerzego, jego doradca i archiwista, najpierw w Puławach, następnie na emigracji. Prócz służby księciu działał również w Towarzystwie Literackim i angażował się w założone z jego pomysłu, Towarzystwo Dobroczynności Dam Polskich. Żadna jednak z tych aktywności nie absorbowała go w takiej mierze jak piastowanie małych Czartoryskich.Drugi rozdział dotyczy działań i metod pedagogicznych na przestrzeni wieków, kładąc nacisk na edukację Polaków w wieku dziewiętnastym na ziemiach polskich oraz na emigracji. Trzeci rozdział to najdłuższa część składowa pracy, która skupia się na działalności edukacyjnej głównego bohatera dysertacji, Hipolita Błotnickiego. Zaprezentowani zostają jego wychowankowie, ich etapy kształcenia i relacje z preceptorem. W zakończeniu następuje podsumowanie całości, zaznaczenie realizacji postawionych we wstępie celów: naświetlenie zmian z dziedziny edukacji, zaprezentowanie postaci Błotnickiego oraz ukazanie jego działań pedagogicznych.
The paper begins with a short preface which concludes the subject's literature. The disertation is divided into three chapters. The first one is a short biography of Hipolit Błotnicki. Błotnicki (1782-1886) has been, until now, depicted first of all as a secretary of the Prince Adam Jerzy Czartoryski, his adviser and archivist; firstly in Puławy, then in exile. Besides the service for the Prince, Błotnicki was also active in the Literary Society and was engaged in the Society of Polish Ladies’ Charity. None of this activities did not absorbed him as much as taking care of Czartoryski's children.The second chapter concerns the pedagogical activities and methodes through the ages, emphasizing the education of the Polish people during the nineteenth century on the Polish lands and on the exile.The third chapter, which is the longest part of the paper, focuses on the educational activities of the disertation's hero, Hipolit Błotnicki. His pupils, as well as their educational levels and relationships with the preceptor, are presented.Concusion summarises the subject on the one hand and on the other emphasises the realisation of aims set in the preface: the display of changes on the field of education, the presentation of the character of Hipolit Błotnicki as well as his pedogogical activities.