Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cervical spine mobility of computer players.

Tytuł:
Cervical spine mobility of computer players.
Ruchomość kręgosłupa szyjnego u graczy komputerowych.
Autorzy:
Jaroś, Monika
Słowa kluczowe:
action games, cervical spine mobility, player's posture, players activity
gry akcji, ruchomość kręgosłupa szyjnego, postawa graczy, aktywność graczy
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
New and exciting forms of computer entertaiment attract more people every day tospend their free time in front of monitor. There is even an international form ofcompetition in such games called e-sport. Games are very interesting and addictive sousers spend more time forcing body positions and playing computer games comparingto normal computer users.The aim of this study is to investigate if computer players spending more than 50%of their computer time playing games show differences in mobility of cervical spine, bodyposture and head and shoulders positions. Another aim of this research was to check ifplayers know healty ans safety rules of computer usage. It was checked if their knowledgewas practicaly used and if it affects their posture. Another point of research was to observethe impact of regular physical activity at their body posture and spinal mobility.Research done in this thesis shows that too much time of playing action gamessignificantly reduced cervical spine mobility of players. It also has negative impact onshoulders position. Knowing healthy and safety rules did not mean, that players followthem. Usage of safety rules did not help to keep appropriate head position but it did it withplayer’s shoulders. Regular physical activity seems to correct both: cervical spine mobilityand right position of head and shoulders.

Nowe, niezwykle atrakcyjne formy elektronicznej rozrywki zachęcają coraz więcejosób do przesiadywania przed komputerem. Powstała nawet nowa forma rozgrywekmiędzynarodowych – e-sport. Gry akcji są niezwykle zajmujące i bardzo mocno wciągająużytkownika, zmuszając go dużo częściej do przyjmowania wymuszonych pozycji,utrzymywanych przez znacznie dłuższy czas w porównaniu z osobą, która po prostupracuje przy komputerze.Niniejsza praca ma na celu sprawdzenie, czy u osób, które przez ponad 50% czasuspędzonego przed monitorem grają w gry akcji, występuje istotna statystycznie różnicadotycząca ruchomości kręgosłupa szyjnego i przyjmowanej postawy, rozumianej jakoułożenie głowy i barków, w porównaniu z osobami, które spędzają czas przed ekranem nainnych aktywnościach. Dodatkowo sprawdzano jeszcze, czy istnieje korelacja pomiędzyznajomością zasad BHP, a ich realnym przestrzeganiem, czy przestrzeganie zasad BHPwpływa znacząco na postawę, oraz jaki jest wpływ aktywności fizycznej, uprawianejregularnie przez graczy na postawę i ruchomość kręgosłupa.Przedstawione badania sugerują, że zbyt długi czas grania w komputerowe gryakcji rzeczywiście zmniejsza ruchomość kręgosłupa graczy w porównaniu do osób, któreużywają komputrera do innych celów. Wpływa to również negatywnie na ustawieniebarków u graczy.Znajomość zasad BHP w tym badaniu nie koreluje w żaden sposób z ichprzestrzeganiem, za to przestrzeganie ich nie wpływa na ustawienie głowy użytkownika,poprawiając jednak postawę w zakresie ułożenia barków.Według otrzymanych wyników, aktywność fizyczna, uprawiana regularnie,minimum dwa razy w tygodniu wpływa pozytywnie na wszystkie badane parametry.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies