Tytuł pozycji:
Rola podręczników do nauki języka angielskiego w rozwijaniu komunikatywnej kompetencji interkulturowej uczniów szkół podstawowych.
W dzisiejszych czasach umiejętności interpersonalne odgrywają ogromną rolę, dlatego też komunikatywna kompetencja interkulturowa jest istotnym celem nauczania, a to, jak duże ma znaczenie zostało podkreślone nie tylko w Polskiej Podstawie Programowej, ale także w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego. Niniejsza praca magisterska dotyczy analizy zawartości podręczników do nauki języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej i ich potencjału jeśli chodzi o nabywanie kompetencji interkulturowej. W rozdziale pierwszym przedstawiono różne definicje kultury wraz z jej wielorakimi aspektami. Wyjaśniono w nim również pojęcie interkulturowej kompetencji komunikatywnej oraz scharakteryzowano model interkulturowej kompetencji komunikatywnej Byrama. W tej części pracy znajduje się także opis wcześniej przeprowadzonych badań w tym obszarze. Drugi rozdział to część empiryczna pracy. Opisano w nim główne cele oraz metody badania opartego na modelu komunikatywnej kompetencji interkulturowej Byrama. Analizie zostały poddane trzy serie podręczników z różnych wydawnictw wykorzystywane w polskich szkołach podstawowych. Badanie przeprowadzono celem sprawdzenia czy podręczniki te wspierają nabywanie komunikatywnej kompetencji interkulturowej przez uczniów. Wyniki pokazały, że w badanych podręcznikach znajdują się ćwiczenia promujące nabywanie komunikatywnej kompetencji interkulturowej, ale ich ilość nie jest zadowalająca. Druga część badania polegała na wywiadach z nauczycielami pracującymi na analizowanych podręcznikach. Pokazały one, że pojęcie komunikatywnej kompetencji interkulturowej jest tym nauczycielom znane, jednak często omijają zadania interkulturowe podczas lekcji ze względu na brak czasu.
Nowadays understanding syntax or phonological aspects of a language is not sufficient, cultural context plays a pivotal role in communication, and therefore intercultural communicative competence is one of very important teaching objectives. Its significance is stressed not only in the Polish National Core Curriculum, but also in the Common European Framework of Reference for Languages. The following project is focused on potential of popular primary school level EFL coursebooks for developing intercultural communicative competence acquisition from coursebooks. The first, theoretical chapter defines culture and its various features. Explanations of intercultural communicative competence and Byram’s model of intercultural communicative competence are also presented. Previous research on intercultural communicative acquisition through coursebooks was also described in this section. The second chapter is the report on an empirical study. In this section, the study aims are described together with the description of the method and design of the research. The study was based on Byram’s model of intercultural communicative competence. Three coursebook series by different publishers were examined in order to check whether they influence intercultural communicative competence acquisition. The second part of the research was an interview with the teachers who use the evaluated coursebooks in their classes. The results have shown that, the tasks promoting intercultural communicative competence acquisition appear in the textbooks, however the number of them is not sufficient. The interviews with teachers let us conclude that the interviewees were familiar with the concept of intercultural communicative competence, however they sometimes omitted the tasks during the lessons because of the lack of time.