Wstęp: Połóg jest okresem wielu zmian w życiu kobiety. Identyfikacja niedoboru wiedzy w tym zakresie, może być pomocna w doskonaleniu opieki nad położnicą w okresie poporodowym.Cel pracy: Celem pracy jest zbadanie wiedzy pierworódek na temat fizjologii połogu determinowanej sposobem ukończenia porodu.Materiał i metody: Grupę badawczą stanowiło 208 kobiet, które urodziły pierwsze dziecko. Formularz ankiety sporządzono z zastosowaniem Formularza Google i przesłano grupom docelowym, w formie bezpośredniego linku do ankiety, który udostępniono na forach dla młodych matek poświęconych poradom z zakresu macierzyństwa . Kryterium włączenia do badania stanowiło macierzyństwo oraz posiadanie jednego dziecka. w celu przeprowadzenia badań zastosowano sondaż diagnostyczny oraz technikę ankietową. Narzędziem diagnostycznym był autorski kwestionariusz ankiety, który zawierał 28 pytań. Zebrane dane wprowadzono do programu Microsoft Excel 2007 oraz poddano analizie statystycznej w programie Statistica 12, w którym zastosowano test Chi – kwadrat.Wyniki: Opracowanie i analiza odpowiedzi ankietowanych wykazała, że pierworódki po porodzie drogami natury prezentują wynik niewystarczający -6,9%, wynik wystarczającym – 42,1%, dobrym - 49,7% i bardzo dobrym – 1,4%. Odsetek pierwiastek po cięciu cesarskim , które uzyskały wynik niewystarczający wyniósł - 1,6% badanych, wystarczający - 36,5%, dobry – 60,3%, a bardzo dobry - 1,6% ankietowanych. Zasadniczym źródłem wiedzy na temat fizjologii połogu wśród pierworódek okazał się być Internet (58%). Nie wykazano zależności statystycznej pomiędzy zmiennymi: wiekiem (p=0,145), miejscem zamieszkania (p=0,36), stanem cywilnym (p=0,145) oraz w uczestnictwem szkole rodzenia (p=0,3) respondentek, a ich poziomem wiedzy na temat fizjologii połogu ze względu na założony poziom istotności, wynoszący α=0,05. Natomiast udowodniono istnienie istotnej statystycznie zależności między poziomem wiedzy pierworódek na temat fizjologii połogu, a stopniem ich wykształcenia (p=0,02). Wnioski: 1.Poziom wiedzy pierworódek na temat fizjologii połogu po porodzie siłami natury, jak i po porodzie drogą cięcia cesarskiego zaklasyfikowano jako dobry. Jednak kobiety po cięciu cesarskim zaprezentowały wyższy odsetek ankietowanych, które uzyskały wynik na tym poziomie, niż kobiety po porodzie siłami natury. 2.Pomimo zaobserwowania różnicy między liczbą kobiet po porodzie siłami natury i po cięciu cesarskim, które osiągnęły wynik dobry w badaniu poziomu wiedzy na temat fizjologii połogu, nie wykazano statystycznej zależności pomiędzy sposobem ukończenia ciąży pierworódek a ich poziomem wiedzy w obszarze badania. 3.Cechy społeczno-demograficzne w niewielkim stopniu determinują poziom wiedzy pierworódek na temat fizjologii połogu, wykazano jedynie znamienną statystycznie zależność pomiędzy wiedzą a wykształceniem. Kobiety z wykształceniem wyższym wykazują wyższy poziom wiedzy, niż kobiety z wykształceniem podstawowym, zawodowym, czy średnim. 4.Aktywność zawodowa pierworódek nie ma wpływu na ich poziom wiedzy w zakresie fizjologii połogu. 5. Uczestnictwo w zajęciach Szkoły Rodzenia nie wpływu na poziom wiedzy pierworódek na temat fizjologii połogu. 6.Najczęściej wybieranym źródłem informacji na temat fizjologii połogu wśród pierworódek stanowił Internet. Pierwiastki wskazywały także na publikacje naukowe, prasa i poradniki dla matek, zajęcia w Szkole Rodzenia, porady członków rodziny, konsultacje z położną i lekarzem.
Introduction: The puerperium is a period of many changes in a woman's life. Identification of the deficiency of knowledge in this field, may be helpful in improving maternal care in the postpartum period.Objective: The purpose of the work is to check the knowledge of women who gave birth to their first child depending on way termination their pregnancy.Materials and methods: a diagnostic survey and survey technique were used to conduct the research. The diagnostic tool was the original questionnaire, which contained 28 questions. The research group consisted of 208 women who gave birth to their first child. The questionnaire was prepared using a Google Form and sent to the target group in the form of a direct link to the survey. The collected data was introduced in Microsoft Excel 2007, and subjected to statistical analysis in the program Statistica 12.Results: The elaboration and analysis of respondents' responses showed that the primiparas after vaginal labour them an inadequante result -6.9%, a adequante result -42.1%, good - 49.7% and very good - 1.4%. The percentage of the primiparas after cesarean section that obtained an inadequante result - 1.6% of respondents, adequante - 36.5%, good - 60.3%, and very good - 1.6% of respondents. The main source of knowledge about the physiology of puerperium among primiparas was the Internet (58%). Not found statistical relationship between the variables: age (p = 0.145), place of residence (p = 0.36), marital status (p = 0.145) and participation in the birth school (p = 0.3) of respondents, and their level of knowledge about puerperium physiology. (Assumed target level of α = 0.05). On the other hand, it was proved that there was a statistically significant relationship between the level of knowledge of primaras about of postpartum physiology and their education (p = 0.02).Conclusions: 1. The level of primiparas knowledge about the physiology of the puerperium after natural delivery as well as after delivery by Caesarean section was classified as good. However, women after Caesarean section presented a higher percentage of respondents who obtained a result at this level than women after childbirth by nature. 2. Despite the observation of the difference between the number of women after childbirth and Caesarean section who achieved a good result in the study of the level of knowledge about the physiology of the puerperium, no statistical relationship was found between the method of termination of births of the births and their level of knowledge in the study area. 3. Socio-demographic characteristics to a small extent determine the level of knowledge of birthright children on the subject of postpartum physiology, only a statistically significant relationship between knowledge and education was demonstrated. Women with higher education show a higher level of knowledge than women with primary, vocational or high education. 4. The professional activity of the births has no effect on their level of knowledge in the field of puerperium physiology. 5. Participation in the Antenatal classes did not affect the level of knowledge of primiparas on the subject of postpartum physiology. 6. The Internet was the most frequently chosen source of information on the physiology of puerperium among primiparas. Elements also pointed to scientific publications, newspapers and guides for mothers, classes at the Antenatal School, advice from family members, consultations with a midwife and doctor.