Tytuł pozycji:
Inspirująca strona irańskich czasopism kobiecych – analiza wybranych artykułów z miesięcznika „Zanān-e Emruz”
Presented thesis is based on the content analysis of chosen numbers of the Iranian magazine on women’s issues titled „Zanān-e Emruz”. A crucial motive of the choice of particular texts was their inspiring and awareness raising character, resulting from a specific Iranian social and cultural context whose description has been also included in the research. The paper has been divided into three parts within which the following spheres were put under analysis: public (sport), public and private (domestic and family life) and personal (womens needs). In each of these spheres inspiring content was connected to women’s political and social activities, family functioning against violence, sex education, raising children and the importance of self-development and self-acceptance. The content described in the thesis concerns the tabooed or marginalized areas in Iran which makes it highly important from educational point of view. Furthermore, presented texts are universal as they are the voice of all women around the world who face the patriarchal-related limitations. The voice coming from that Iranian cultural circle is valued even more as it contradicts the stereotypical image of this culture, showing its diverse and little known side.
Niniejsza praca opiera się na analizie treści wybranych numerów wydawanego w Iranie i poświęconego tematyce kobiecej czasopisma „Zanān-e Emruz”. Kluczowym motywem wyboru konkretnych tekstów był ich inspirujący i uświadamiający charakter, wynikający ze szczególnego irańskiego kontekstu społeczno-kulturowego, którego elementy także poddane zostały opisowi. Praca została podzielona na trzy główne części, w których analiza skoncentrowana została na sferach: publicznej (sport), publiczno-prywatnej (życie domowe i rodzinne) i osobistej (własne potrzeby kobiet). W każdej z wymienionych sfer czasopismo przekazuje treści inspirujące w zakresie kobiecej działalności politycznej i społecznej, funkcjonowania rodzinnego w obliczu przemocy, edukacji seksualnej i wychowania dzieci oraz znaczenia samorozwoju i akceptacji siebie. Opisywane treści dotyczą w dużej mierze obszarów tabuizowanych i marginalizowanych w Iranie, co czyni je niezwykle istotnymi z edukacyjnego punktu widzenia. Ponadto przedstawiane treści mają wymiar uniwersalny będąc głosem wszystkich kobiet, które borykają się z patriarchalnymi ograniczeniami w różnych miejscach świata. Fakt, iż jest to głos pochodzący z kręgu kultury irańskiej ma dodatkową wartość, bowiem przeczy stereotypowemu wizerunkowi tej kultury, pokazując jej różnorodne i mało znane oblicze.