Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Comparison sexual education in Polish and German schools.

Tytuł:
Comparison sexual education in Polish and German schools.
Porównanie edukacji seksualnej w polskich i niemieckich szkołach.
Autorzy:
Wacław, Agnieszka
Słowa kluczowe:
Keywords: sexual education, sexuality, upbringing to live in a family, risky sexual behaviour
Słowa kluczowe: edukacja seksualna, seksualność, wychowanie do życia w rodzinie, ryzykowne zachowania seksualne
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Introduction: Sexuality is the indispensable element of human’s life. Even in ancient times, it was a subject of philosophers consideration. In the 21st century, all children and adolescents should have the right to education, including sexual education. This right has been included among others in the Constitution of the Republic of Poland and in the UN Convention of the Rights of the Child. In most countries, including Poland and Germany, contents connected with human’s sexuality are delivered to students as a part of the syllabus at schools. Objective: The aim of this study was to compare the level, scope, and form of sexual education provided in Polish and German schools. Methodology and materials: For the purpose of this study the method of diagnostic survey was used, and the research technique was surveying. An original questionnaire with 38 closed and semi-open questions was prepared. In total, 147 surveys from German schools and 102 from Polish respondents were collected. Results: Polish students learn about puberty from classes, whereas Germans – mostly from their parents. Moreover, while searching for information about sexual intercourse and contraception, Polish respondents use the Internet, German ones – seek help at school and from their peers. Despite the fact that Polish students assess the level of school’s sexual education as low, they demonstrate a higher, self-assessed, understanding of sexuality than their German peers. Both teenagers from Poland and Germany during discussions with their parents talk about contents connected to sexual education and the study shows that while Polish respondents are more satisfied with gained information, German ones believe, that the information they receive is more reliable. Puberty and relationships with boys or girls are the most commonly discussed topics in the studied area. Most students from Poland and Germany deny usage of social media but comparing these two groups, German youth search for sexuality-related issues more often than the Polish one. Conclusions: Despite the low-grade assessment of the sexual educations’ level provided at schools, students from Poland show higher self-esteem about knowledge of topics related to sexuality than respondents from Germany, which in consequence may lead them to risky sexual behaviour.

Wstęp: Seksualność to nieodzowny element życia człowieka. Już w czasach starożytnych była tematem rozmyślań wielu filozofów. XXI wiek to czas, kiedy wszystkie dzieci i młodzież mają prawo do edukacji, w tym do edukacji seksualnej. Prawo to zawarte zostało m.in. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej czy w Konwencji o Prawach Dziecka ONZ. W większości krajów, w tym w Polsce, a także w Niemczech treści związane z seksualnością człowieka są przekazywane uczniom w ramach programów nauczania w szkołach. Cel: Celem niniejszej pracy było porównanie poziomu, zakresu oraz form edukacji seksualnej prowadzonej w polskiej i niemieckiej szkole. Metodyka i materiały: W celu przeprowadzenia badania wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a techniką badawczą było ankietowanie. Skonstruowano własny kwestionariusz ankiety składający się z 38 pytań zamkniętych i półotwartych. Łącznie zebrano 147 ankiet od uczniów ze szkół niemieckich i 102 od polskich respondentów.Wyniki: Uczniowie polskich szkół czerpią wiedzę na temat dojrzewania płciowego głównie z zajęć szkolnych, natomiast niemieckich – od rodziców. Z kolei poszukując informacji związanych ze współżyciem seksualnym i antykoncepcją ankietowani z Polski korzystają z Internetu, a respondenci z Niemiec – z pomocy rówieśników oraz szkoły. Pomimo, że polscy uczniowie gorzej oceniają poziom edukacji seksualnej prowadzonej w szkołach, to jednak wykazują wyższą samoocenę na temat wiedzy dotyczącej seksualności niż ich niemieccy rówieśnicy. Zarówno młodzież z Polski, jak i z Niemiec w rozmowach z rodzicami porusza treści związane z edukacją seksualną, jednakże polscy ankietowani są bardziej usatysfakcjonowani zdobytymi informacjami. Z kolei niemieccy respondenci uważają, że są one bardziej rzetelne. Najczęściej poruszanymi tematami w badanym zakresie jest dojrzewanie płciowe oraz relacje z chłopcami/dziewczynami. Większość uczniów z Niemiec i z Polski nie korzysta z mediów społecznościowych, jednak porównując obydwie grupy, to niemiecka młodzież częściej szuka informacji związanych z seksualnością w social media niż polska. Wnioski: Pomimo niskiej oceny poziomu edukacji seksualnej prowadzonej w szkołach uczniowie z Polski wykazują wyższą samoocenę dotyczącą wiedzy na tematy związane z seksualnością niż respondenci z Niemiec, co w konsekwencji może doprowadzić do podejmowania przez nich ryzykownych zachowań seksualnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies