Tytuł pozycji:
The impact of burnout on the level of teacher commitment.
This thesis describes the notion of stress and occupational burnout among teachers in particular. The issue of commitment to work is also discussed in order to analyse the interdependence of the two variables. An important part of this thesis is the study on occupational burnout and commitment based on a sample of 145 teachers in total (including 45 junior high school teachers surveyed in 2016 and 100 teachers in grades 4-8 of primary schools surveyed in 2019). The aim of the study is to find the level of correlation between occupational burnout and commitment, as well as the correlation between teachers' burnout and their place of work (city, village). The following measurement tools are used in the study: Christina Maslach’s Burnout Inventory questionnaire and Wilmar Schaufeli’s and Arnold Bakker’s Utrecht Work Engagement Scale questionnaire. The study shows that the level of occupational burnout is strongly correlated with commitment to work and place of work. Only the sense of personal accomplishment is completely unrelated to the place of work.
W niniejszej pracy, na podstawie dotychczasowego dorobku nauki, opisano zjawisko stresu i wypalenia zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem grupy zawodowej nauczycieli. Przybliżono także temat poziomu zaangażowania w pracy, by sprawdzić w badaniach własnych w jakim stopniu obie zmienne są od siebie zależne.Istotną częścią pracy są własne badania wypalenia zawodowego i zaangażowania na podstawie próby łącznie 145 nauczycieli, w tym 45 nauczycieli gimnazjów, przebadanych w 2016 r. i 100 nauczycieli klas 4-8 szkół podstawowych przebadanych w roku 2019. Celem badań było sprawdzenie poziomu korelacji pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem a także zależności wypalenia zawodowego nauczycieli od miejsca wykonywanej pracy (miasto, wieś). W badaniach zostały wykorzystane następujące narzędzia pomiarowe: kwestionariusz Maslach Burnout Inventory Christiny Maslach oraz kwestionariusz Utrecht Work Engagement Scale Wilmara Schaufeli’ego.Z przeprowadzonych badań wynika, że wypalenie zawodowe jest silnie skorelowane z zaangażowaniem w pracę. Okazuje się jednak, że jedna z trzech zmiennych wypalenia- poczucie własnych osiągnięć, jest całkowicie niezależna od miejsca wykonywanej pracy.