Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Somaesthetics and martial arts

The following paper describes the relation between somaesthetics research that was outlined and developed by Richard Shusterman and Chinese martial arts. Shusterman's somaesthetic is a discipline-based upon pragmatist aesthetic created by John Dewey and it is focused on philosophical investigations and cultivation of somatic experience. The popularity of martial arts as disciplines of somatic experience has grown in academic researchers in the last years. The intention of this paper is to show the possibility of presenting Chinese martial arts in light of the somaesthetic paradigm of auto-creation. It will be done by firstly describing given martial art in somaesthetics framework. Next, there will be pointed out the role of somatic experience in somaesthetic worldview.Martial somaesthetics properties as outlined by Eric Mullis will be discussed on closing. Aim of this paper is to show a similarity between the paradigm of somaesthetics autocratic and paradigm of martial self-realization in martial arts as one is in some cases to another as close as a mirror reflection. Both have come from meliorism point of view of the world and seek to change the world through body cultivation..

Praca ma na celu zarysowanie relacji pomiędzy dociekaniami somaestetycznymi Richarda Shustermana a chińskimi sztukami walki. Somaestetyka Shustermana jest dyscypliną wyrosłą na gruncie estetyki pragmatycznej Johan Deweya i skupia się ona na filozoficznym badaniu oraz kultywacji cielesnego doświadczenia. Shusterman uznaje wagę stopnia cielesnego zdeterminowania życia jednostki i stawia kultywację ciała w centrum filozoficznego namysłu. Ciało w somaestetyce jest to historycznie i kulturowo uwarunkowany konstrukt. Jednocześnie ciało to żywa i czująca tkanka (soma), której systematyczna kultywacja prowadzi do ulepszenia kondycji jednostki oraz jakości zamieszkiwanego przez nią społeczeństwa. Somaestetyka przejmuje po estetyce pragmatycznej przekonanie o możliwości ulepszenia społeczeństwa poprzez ulepszanie jednostki.Chińskie sztuki walki są dyscyplinami somaestetyki performatywnej, które realizują ideał somaestetycznej autokreacji. Podobnie jak to zakłada somaestetyka, tak i w sztukach walki kultywacja cielesna ma prowadzić do rozwoju etycznego, co ma skutkować poprawą stanu społeczeństwa. Będąc dyscyplinami społecznej poprawy, sztuki walki wyrażają jednocześnie cechy środowiska w którym powstały. Unikalny charakter chińskich sztuk walki zostanie przedstawiony poprzez wskazanie jak dany styl wpisuje się w strukturę somaestetyki. Następnie zostaną zarysowane omawiane przez Shustermana dwa sposoby pracy nad ciałem. Zostanie pokazane, że różnorodność sposobów ulepszania ciała przez sztuki walki pozwala na realizację obu perspektyw. Kolejno opisane zostaną jakości powstałe podczas praktyki somaestetycznej wyizolowane przez Erica Mullisa. Omówienie tych jakości w odniesieniu do kontekstu autokreacyjnego potencjału zakończy niniejsze rozważania.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies