Tytuł pozycji:
UZNANIE ORAZ INNE INSTRUMENTY UELASTYCZNIAJĄCE STOSOWANIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
The master thesis is an attempt to present administrative recognition and other instruments making the application of administrative law more flexible. Thanks to this combination, it is clear that despite the fact that administrative law is mandatory, there are instruments that make the application of this law more flexible.At the beginning I focused mainly on administrative recognition. It happened because of the often appearing, mistaken definitions of this issue as a collective concept, grouping all categories of elections granted to the administrative body.The rest of the work describes other instruments related to the "loosening" of law, primarily those that appear in the administrative model of applying the law. Such classification and view clearly indicates that at various stages of the application of law the public administration body enjoys different types of freedom.In the last part I presented that flexibility and uniformity of law application can interact in various ways. As rightly noted, these values may appear at every stage of the decision-making process, affecting the final content of the decision to apply the law.
Praca magisterska stanowi próbę przedstawienia uznania oraz innych instrumentów uelastyczniających stosowanie prawa administracyjnego. Dzięki takiemu zestawieniu, można wyraźnie zauważyć, że pomimo, iż prawo administracyjne jest bezwzględnie obowiązujące, istnieją instrumenty, które uelastyczniają stosowanie tego prawa. Na początku skupiłam się głównie na samym pojęciu uznania administracyjnego. Stało się tak ze względu na często pojawiające się, mylne definiowania tego zagadnienia jako pojęcia zbiorczego, grupującego wszelkie kategorie wyborów przyznanych organowi administracyjnemu. Dalsza część pracy opisuje inne instrumenty związane z „rozluźnianiem” prawa, które występują w administracyjnym modelu stosowania prawa. Taka klasyfikacja i spojrzenie, w sposób wyraźny wskazuje, że na poszczególnych etapach stosowania tego prawa, organowi administracji publicznej przysługują różne rodzaje swobody.W ostatniej części przedstawiłam, iż elastyczność i jednolitość stosowania prawa mogą oddziaływać na siebie w różnoraki sposób. Jak słusznie zauważono, wartości te mogą pojawiać się na każdym etapie procesu decyzyjnego, mając wpływ na końcową treść decyzji stosowania prawa.