Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Reinterpretacje filmów Kurosawy Akiry (1910-1998) w kinematografii amerykańskiej

Tytuł:
Reinterpretacje filmów Kurosawy Akiry (1910-1998) w kinematografii amerykańskiej
Reinterpretations of Kurosawa Akira’s (1910-1998) films in american cinematography
Autorzy:
Dąbrowski, Adrian
Słowa kluczowe:
Kurosawa Akira, cinematography, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japan, samurai
Kurosawa Akira, kinematografia, John Sturges, Edward Zwick, Jim Jarmusch, Japonia, samurajowie
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This BA thesis focuses on the work of the Japanese director Kurosawa Akira and the analysis of reinterpretations of his works by Western American filmmakers. The dissertation touches on the aspect of the historical perspective showing the origin and fate of samurai from Japan. An important element of the work is also the Bushido Code, which is the starting point for the analysis of the presented works of contemporary directors relating to the culture of the mentioned warriors in such Kurosawa's films like “Seven Samurai” and “Throne in Blood”. These works allowed to confront their content with newer cinematographic works: “Seven Wonderful” by John Sturges, “The Last Samurai” directed by Edward Zwick and “Ghost Doga” by Jim Jarmusch. The work proves the thesis according to which the work of Kurosawa inspired numerous cinematographic artists to reinterpret the film prototypes he created. In this way, Western creators could create their own, relevant to them and the times in which they lived, stories related to the code of conduct and the fate of Japanese warriors.

Niniejsza praca licencjacka skupia się na twórczości japońskiego reżysera – Kurosawy Akiry – oraz analizie dokonywanych reinterpretacji jego dzieł przez zachodnich, amerykańskich twórców filmowych. W rozprawie poruszony został aspekt historycznej perspektywy ukazującej pochodzenie i losy samurajów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Istotnym elementem pracy jest również Kodeks Buszido, który stanowi punkt wyjścia do analizy przedstawionych dzieł współczesnych reżyserów odnoszących się do kultury wspomnianych wojowników. Wśród opisanych filmów znalazły się takie produkcje, jak "Siedmiu samurajów" oraz "Tron we krwi" Kurosawy. Dzieła te pozwoliły na skonfrontowanie ich treści z nowszymi utworami kinematografii: "Siedmiu wspaniałych" Johna Sturgesa, "Ostatniego samuraja" Edwarda Zwicka oraz "Ghost Doga" Jima Jarmuscha. Praca udowadnia tezę, według której twórczość Kurosawy inspirowała licznych artystów kinematografii do reinterpretowania stworzonych przez niego pierwowzorów filmowych. W ten sposób zachodni twórcy mogli kreować własne, istotne dla nich oraz czasów, w jakich żyli, historie odnoszące się do kodeksu postępowania oraz losów japońskich wojowników.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies